ארבעה קורבנות רצח בתוך כמה שעות בצפון; ח"כ עודה: זהו מצב חירום בחברה הערבית

הפגנות נערכו אמש (שישי) בכנסיה לאום אל פחם במחאה על האלימות בחברה הערבית. מחר צפויות להתקיים הפגנות בכפר יאסיף ובג'סר אזרקא. זאת, בעקבות ארבעה נרצחים בתוך יממה בחברה הערבית: גבר ואשה כבני 30 נורו הלילה למוות בחתונה בבסמת טבעון שבצפון. שני בני אדם נוספים נפצעו בתקרית באורח קשה ובינוני. שוטרים הוזעקו למקום ופתחו בסריקות אחר היורים. לדברי תושבי המקום, הירי החל בעקבות קטטה שפרצה בזמן החתונה.

אדיב דיראווי, סוחר מכוניות בן 38, שנורה בכניסה לכפר יאסיף (צילום: אל אתיחאד)

האירוע הטרגי מצטרף לשני מקרי רצח נוספים שאירעו אתמול בסמיכות של שלוש שעות. אדיב דיראווי, סוחר מכוניות בן 38, נורה בכניסה לכפר יאסיף בעת שישב ברכבו. דיראווי פונה למרכז הרפואי לגליל בנהריה, אך בדרך נקבע מותו. לאחר מכן נרצח ביריות בכפר מוסמוס שבוואדי עארה, איאד בדיר בן ה-36. מתחילת השנה נרצחו 66 בני אדם בחברה הערבית.

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) מסר: "או שהחברה שלנו תביס את הפשיעה או שהפשיעה תחסל את החברה שלנו. אי אפשר להשאר אדיש לסוגיה חשובה זו". עודה בטיח כי "אנו מתחייבים שהלחימה בפשע היא הדאגה הראשונה שלנו. תפקידה של הממשלה מכריע בטיפול בארגוני הפשע, הנשק הלא חוקי, הפרוטקשן והשוק השחור. דרישותינו הצודקות נפלו עד כה על אוזניים אטומות של השר הגזעני גלעד ארדן. אני מתחייב בפניכם שהמלחמה בפשיעה הוא הדבר הראשון שנטפל בו. זהו מצב חירום קטסטרופלי בחברה שלנו".

לדברי ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש) "רמת הביטחון האישי של האזרחים הערבים מידרדרת באופן קיצוני עד שהרבה תושבים חוששים לצאת מבתיהם בשעות הערב פן ייפגעו מירי תועה או מכוון. ההרגשה היא שאנו על סף מלחמת אזרחים. על פי נתונים שנמסרו לי מהמשרד לביטחון הפנים לגבי ירי בעיר אום אלפחם, מתוך יותר מ-520 תיקים שנפתחו על תקריות ירי בעיר אום אל־פחם בין השנים 2017-2015, הוגשו שישה כתבי אישום בלבד שיעור שערורייתי של 1%".

עוד הדגיש ח"כ ג'בארין. "בשנים אלו הגיעו למוקד המשטרה יותר מ-1000 דיווחים על מקרי ירי באום אל־פחם: 264 דיווחים היו ב-2015, 358 ב-2016 וכ– 400 ב-2017". "הנתונים מראים שמרבית מקרי הירי והפשעים אינם מפוענחים, והדבר מסמל חוסר אונים מחריד של רשויות אכיפת החוק, שאחראיות על הידרדרות תחושת הביטחון לשיאים חדשים", הוסיף ג'אברין. "הנתונים הקשים רק מבססים את הנחת העבודה של העבריינים, ולפיה הם יכולים להמשיך לפעול כרצונם, להטיל אימה ולשלול את זכויות היסוד לביטחון ולרכוש, בלי חשש מרשויות החוק. כל עוד המשטרה לא תוכיח אחרת, אני מאשים אותה שאינה פועלת למיגור האלימות מטעמים שערורייתיים של הפרד ומשול".