אסיפת פעילים בשכונת אבו-כביר שבדרום תל-אביב בהשתתפות ח"כ חנין

בשבוע שעבר התאספו תושבי שכונת אבוכביר הנאבקים נגד העירייה שמנסה לפנות אותם מבתיהם ולהרוס את השכונה, בטענה שפארק השעשועים הסמוך צריך להתרחב על חשבון שטחי השכונה. לפגישה הצטרפו פעילי המפלגה הקומוניסטית, לרבות ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), כדי להקשיב לסיפוריהם של התושבים ולתכנן פעילות פוליטית משותפת נגד הגירוש.

2017-11-29_213750

הפגנת תושבי גבעת עמל (צילום: החוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת תלאביב)

עו"ד מיטל המייצגת את התושבים שעתרו לבית המשפט דיווחה: "המדינה יישבה אנשים בשכונה ב-48. בשנות ה-50 פרסמה עמידר נהלים חדשים בנוגע לבתים. התושבים שלא נחשפו אליהם – איבדו את הזכויות על הקרקע. הבעלות עברה מעמידר לעיריית תל אביב, וזו הפקיעה את הקרקע על בסיס תקנה מ-1956 שמגדירה את השטח כציבורי. בשנות ה-70 פינו חצי מהתושבים את בתיהם וקיבלו מפתחות לדירות חדשות. המצב המשפטי הנוכחי הוא בכי רע: אין לתושבים כל זכות על הקרקע. הרשלנות ברישום הייתה של מנהל מקרקעי ישראל. הפיצוי היחיד שהעירייה מציעה כעת – שווי השקעות, שלא מאפשר בפועל רכישת דירה חדשה בשום מקום. עד כה, התעלמה העירייה מהתושבים לחלוטין. רק לאחרונה הסכימה העירייה לפנות לשמאי כדי לאמוד את הפיצויים. כל 25 המשפחות מנהלות הליכים משפטיים מול העירייה; רובם מצויים בשלב ההוכחות. לאחד הדיירים כבר הרסו את הבית, והוא ישן בחורשה".

ח"כ דב חנין הגיב לדבריה של המשפטנית: "המאבק המשפטי חשוב ביותר, אך הוא מתנהל בתנאים לא טובים. מבחינת החוק אין תשובה למצב הזה. התושבים לא רשומים בשום מקום כבעלי האדמה. העבריינים האמתיים הם אנשי מנהל מקרקעי ישראל. יש צדק ויש חוק, ובמדינה הזו הם לא נפגשים לעתים קרובות. הבעיה הזו אינה קיימת רק כאן, אלא גם בשכונת הארגזים, בליפתא ובגבעת עמל".

אף שהעירייה טוענת כי הפינוי יתבצע לשם הרחבת פארק החורשות הסמוך, התושבים חוששים שיוקמו מגדלי יוקרה נוספים על חשבון שכונתם. עופר גולן, תושב השכונה: "גם כאן הולכים לבנות מגדלים. בשכונות מסביב בונים מגדלים. כאן ירחיבו את הפארק. זה, בתורו, יעלה את ערך המגרשים לבנייה ומגדלים נוספים יתווספו".

תושב אחר העיד על מצבו: "מחר אני עלול להיזרק לרחוב. יש לי אישה וילדים שלא נרדמים בלילה. מדוע אנחנו צריכים לסבול?". שושנה, ילידת השכונה, סיפרה כי אחיה "נשבר מהלחץ הזה. הוא החל לאיים שיעשה משהו עם הנשק של הבן החייל שלו. לי יש עסק. אני משלמת 5,000 שקלים בחודש לעירייה, והיא תהרוס לי את הבית ואת העסק?".

ח"כ חנין הבטיח להגיש הצעת חוק במטרה להסדיר את המגורים בשכונת אבוכביר, ולדרוש קודם כל את הקפאת ההליכים משרת המשפטים ושר האוצר. "במקביל, יש להמשיך את הלחץ על עיריית תל אביב. זו שנת בחירות וצריך להעלות את הוויכוח לשם. הקול שלכם הכי חשוב. הוא צריך להישמע בכנסת, בעירייה, בבתי המשפט, ברחובות", סיכם את הפגישה.

הידיעה פורסמה בגיליון השבוע של "זו הדרך"