אמנסטי: על ישראל להסיר את המגבלות על מרדכי ואנונו

עשר שנים לאחר שריצה את מלוא עונשו בגין גילוייו לעיתונות לגבי תכנית הנשק הגרעיני של ישראל, על מרדכי ואנונו עדיין מוטלות מגבלות חמורות הפוגעות באופן שרירותי בחופש התנועה, הביטוי וההתאספות שלו, מסר דובר ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי. טכנאי הגרעין לשעבר ריצה 18 שנים בכלא,11 השנים הראשונות מתוכן היו בבידוד, בגין חשיפת מידע לעיתונאים על הארסנל הגרעיני של ישראל במהלך שנות ה-80 של המאה שעברה.

2014-04-18_181226

המאמר שהביא את ואנונו למשפט ולמאסר ממושך 

מאז שחרורו ב-2004, צווים צבאיים מתחדשים הציבו את ואנונו תחת פיקוח המשטרה. בין היתר, אסור לו לצאת מהארץ ולהשתתף בצ'אטים באינטרנט. הוא גם חייב לבקש רשות לתקשר עם אזרחים זרים, לרבות עיתונאים. "הענישה המתמשכת של הרשויות את מרדכי ואנונו נראית כנקמה גרידא. הטענות של הממשלה כי מגבלות חמורות אלו נחוצות לביטחון הלאומי הן מגוחכות", אמר אבנר גדרון, יועץ מדיניות בכיר באמנסטי. גורמים רשמיים בישראל טוענים, כי הגבלת החופש של מרדכי ואנונו היא הכרחית כדי למנוע ממנו למסור סודות נוספים על תכנית הגרעין של ישראל. הוא, לעומת זאת, הצהיר שוב ושוב שהוא חשף ב-1986 את כל הידוע לו על הארסנל הגרעיני של ישראל וכי אין לו מידע נוסף. הוא ועורכי דינו גם ציינו כי המידע שהיה לו בעת מאסרו נמצא מזה זמן רב ברשות הציבור, והוא לא עדכני בכ-30 שנה.

בדצמבר האחרון, בעקבות ערעור באמצעות עורך דינו, אישר בית המשפט הגבוה לצדק את המגבלות שהוטלו על ואנונו על ידי משרד הפנים, המונעות ממנו לצאת מישראל, ואוסרות עליו להיכנס לקונסוליה או שגרירות או להתקרב פחות מ-500 מטר אל גבולות בינלאומיים, מעברי גבול, נמלים או שדות תעופה. בנוסף בג"ץ אישר את הדרישה שעל ואנונו לבקש רשות לפני יצירת קשר עם אזרחים זרים.