אמנסטי: מותו של השר הפלסטיני – עדות לשימוש מופרז בכוח בידי צה"ל

מותו של השר הפלסטיני, זיאד אבו עין, במהלך הפגנה נגד החרמת קרקעות בגדה המערבית, נגרם עקב שימוש שרירותי ומופרז בכוח בידי הצבא הישראלי כנגד מפגינים, מסר דובר ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי. אבו עין, שישב בראש ועדה שהתנגדה לגדר ההפרדה ולהתנחלויות, מת לאחר עימות עם הכוחות צה"ל בכפר תורמוס עיא. צלמים שהיו במקום פרסמו תמונות שהראו חיילים אוחזים בגרונו.

2014-12-15_195304

הלווייתו של אבו עין בשבוע שעבר ברמאללה (צילום: אקטיבסטילס)
"נראה שזאת הייתה טרגדיה שהיה ניתן למנוע. לכוחות הישראליים יש עבר עגום בהתמודדות עם מפגינים, ולעתים קרובות התדרדרו לשימוש בכוח לא נחוץ או מופרז נגד מפגינים בגדה המערבית, דבר שהסתיים במספר הרוגים. והם ממשיכים לעשות זאת תוך חסינות מעונש", אמר פיליפ לותר, מנהל תכנית המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל.

 

זמן קצר לפני מותו, זיאד אבו עין אמר לכתבי חדשות שההפגנה הייתה שקטה. "באנו לשתול עצים על אדמה פלסטינית, והם החלו במתקפה מהרגע הראשון. לא נזרקה אף אבן אחת", הוא אמר. "חייבת להתקיים חקירה בלתי תלויה, וללא פניות שתבדוק את נסיבות מותו. התקרית הזאת רק מדגישה כמה הכרחי שכוחות ישראלים שמשתמשים בכוח מופרז, כולל שימוש לא נחוץ בכוח קטלני, בזמן הפגנות יועמדו לדין על מעשיהם", אמר לותר. "חוסר במתן דין יגרום לאובדן חיים נוסף שלא לצורך".
עד כה הגיעו דיווחים סותרים בנוגע לנסיבות מותו של אבו עין, חלק מהמקורות דיווחו שייתכן שנפגע ממיכל גז מדמיע בחזהו, ומקורות אחרים קובעים כי הוא נהרג מסיבוכים כתוצאה מהיחשפות לגז. אמנסטי אינטרנשיונל תיעד הרג בלתי חוקי של עשרות אזרחים פלסטינים, כולל ילדים, בדו"ח שפרסם בפברואר 2014 "אצבע קלה על ההדק: שימוש ישראל בכוח מופרז בגדה המערבית" הסוקר עדויות מאז 2011. בחודשים האחרונים המתחים בגדה המערבית התפוצצו לגל אלימות קשה, הגרר הרוגים בשני הצדדים.