אמנסטי: חמושים פלסטינים ביצעו פשעי מלחמה בלחימה בקיץ

ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי פרסם הלילה (רביעי) דו"ח הסוקר את פעילות החמושים הפלסטינים בעת מבצע צוק איתן הרצחני בקיץ האחרון. הדו"ח קובע כי הירי מהרצועה לא הבחין בין אזרחים לכוחות צבא, כנדרש בדין הבינלאומי. הדו"ח מתאר את הנזק שגרם ירי הרקטות ופצצות המרגמה מעזה וכולל פירוט לגבי ירי שהביא למותם של אזרחים פלסטינים וישראלים.

2015-03-26_212457

עבדאל האדי מדג'לאווי בהריסות ביתו שהופצץ במהלך מבצע צוק איתן הרצחני בקיץ האחרון. בבית מצאו את מותם שני ילדי בני 19 ו-13 ושני נכדים בין 9 ו-8 (צילום: אקטיבסטילס)

לפי הדו"ח, הארגון לא הצליח לקבוע מה היו המטרות האפשריות לירי הרקטות ופצצות המרגמה לאורך העימות. המחברים קבעו כי בחלק מהמקרים נורו פצצות מרגמה לעבר מטרות צבאיות ישראליות, אך מאחר שלא מדובר בנשק מדויק אין להשתמש בו כאשר בסיסי צבא ממוקמים לצד אזורים אזרחיים. "התקפות חסרות הבחנה שהורגות או פוצעות אזרחים מהוות הפרה חמורה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי ומהוות פשעי מלחמה", נאמר בדו"ח, שמציין גם את הירי המאסיבי של פצצות מרגמה בשבוע האחרון ללחימה. הדו"ח מציין כי במקרים מסוימים הפרו חמושים פלסטינים את ההגנה הניתנת למתקנים כמו מבני או"ם, בתי חולים, ואתרים דתיים, וירו רקטות מתוך מתקנים אזרחיים ואזורי מגורים. עוד נאמר בדו"ח כי הארגון מצא ראיות לכך שמבנים אזרחיים, בהם מתקני אונר"א ובתי ספר של האו"ם, שימשו למטרות צבאיות כאחסון תחמושת.

זהו הדו"ח השלישי שמפרסם הארגון הנוגע לסבב הלחימה האחרון ברצועה. קדמו לו שני דוחות שעסקו בפעילות כוחות צה"ל במבצע — הראשון התמקד בתקיפות בתי מגורים מאוכלסים והשני בתקיפות מבנים מרכזיים ברצועה. לטענת מחברי הדו"ח, מכיוון שהרשויות הישראליות מסרבות לאפשר לארגוני זכויות אדם להיכנס לרצועת עזה קשה לתעד ולברר הפרות של הדין הבינלאומי מצד הקבוצות הפלסטיניות החמושות. עם זאת, בארגון ציינו כי יש "ראיות משמעותיות" לכך שחלק מפעולות החמושים ברצועה סיכן אזרחים. בארגון ציינו כי מותם של 13 אזרחים פלסטינים ובהם 11 ילדים, שנהרגו מפגיעת רקטה במחנה הפליטים א־שאטי ב-28 ביולי, "ממחיש את האופי חסר ההבחנה של הרקטות שנורו על ידי קבוצות פלסטיניות חמושות". חמאס הכחיש כי הוא אחראי לירי, אך מומחה תחמושת עצמאי שבחן ראיות מהתקרית מסר לאמנסטי כי הן מצביעות בצורה מובהקת על כך שמדובר ברקטה פלסטינית. הדו"ח מציין שהרשויות הפלסטיניות לא מסרו לארגון כל תגובה בנושא.

לעיון בדו"ח המלא (באנגלית):

https://www.amnesty.org/press-releases/2015/03/palestinian-armed-groups-killed-civilians-on-both-sides-in-attacks-amounting-to-war-crimes-during-2014-gaza-conflict/