אמנסטי: חברת ורינט הישראלית סיפקה לדרום סודן טכנולוגיית מעקב

חברת ורינט הישראלית סיפקה לממשלת דרום סודן ציוד יירוט תקשורת, למרות ששירותי הביטחון פוגעים בזכויות אדם, וחרף הסיכון הגבוה שהוא יתרום לפגיעה שכזו – כך לפי דו"ח של אמנסטי אינטרנשיונל שהתפרסם אתמול (שלישי). לדברי אמנסטי, הדו"ח חושף מידע חדש על יכולות המעקב של דרום סודן, וכן את התפקיד שממלאות חברות תקשורת ומעקב שמאפשרות יירוט שיחות טלפון של אזרחים ללא בקרה משפטית הולמת.

דרום סודן, שהכריזה על עצמאות ב-2011, מגבילה בצורה קיצונית את חופש הביטוי, ובין השאר נחשבת על ידי האו"ם כאחד המקומות המסוכנים בעולם לעבודת העיתונאים. לדברי מומחים, ממשלת דרום סודן משתמשת בטקטיקות של הפחדה, הטרדה, מעצרים שרירותיים, עינויים, חטיפות והוצאות להורג ללא משפט כדי להשתיק מתנגדי משטר, פעילי זכויות אדם ועיתונאים, כאשר שירותי הביטחון משמשים כזרוע הביצועית העיקרית של הממשל.

הדו"ח של אמנסטי מבוסס על חקירה בת שנתיים, שכללה שיחות עם 63 אנשים, בהם פעילים, עיתונאים ופרקליטים מדרום סודן, שחשפו את תשתית המעקב הפיסי והטכנולוגי שיצרה המדינה ואת מערך ההטרדות השיטתיות שנלווה אליה על מנת ליצור אווירה של חשש ופחד תמידי בקרב מתנגדי המשטר ומבקריו.

לפי הדו"ח לידי אמנסטי הגיעו מסמכים שמוכיחים שבין מרץ 2015 לפברואר 2017 שילמה ממשלת דרום סודן לחברה ורינט כ-762 אלף דולר בעבור "מתן שירותים טכניים". אמנסטי סבורה שוורינט סיפקה ציוד יירוט תקשורת לדרום סודן, לפחות בין 2015 ל-2017". "הגילוי שוורינט העבירה ציוד מעקב לדרום סודן מדאיג, בגלל ההיסטוריה של הפרות זכויות אדם במדינה. שירות הביטחון הלאומי של דרום סודןפוגע בזכות לחיים ולחירות, בחופש הדעה והביטוי, ובחירויות נוספות. המערכת המשפטית שמפקחת על מעקב בדרום סודן לא עומדת בעקרונות כמו אישרירותיות, נחיצות, לגיטימיות ויחסיות על מנת שתהיה כלי לגיטימי לשימוש על ידי רשויות אכיפת חוק", נאמר בדו"ח.

עוד בנושא:  http://bit.ly/3pIZ17V