אלפי עובדות סוציאליות חסמו רחובות בערים הגדולות; האחיות פותחות בשביתה

אלפי עובדות סוציאליות הפגינו היום (ראשון) ברחבי הארץ במסגרת השביתה שתיכנס מחר לשבוע השלישי. המפגינות חוסמות את קריות הממשלה בחיפה, תל אביב ובבאר שבע. כמו כן מתקיימות הפגנות בבית חולים מאיר בכפר סבא, צומת פרדסיה ושדרות. אל ההפגנות הצטרפו פעילי חד"ש ומק"י התומכים בשובתות.

המפגינות והמפגינים נשאו השלטים בהם נאמר: "עבדים סוציאליים", "עוס"ים ללא תמורה", "עו"סות וקורסות", "רוצים צדק לא צדקה" ו"עם עבודת קודש לא סוגרים את החודש". יו"ר איגוד העובדות הסוציאליות ענבל חרמוני אמרה בהפגנה בקריה בתלאביב: "כל יום שביתה שעובר אין חקירות ילדים שעברו התעללות במשפחה והם יודעים את זה! כל יום שעובר אנחנו לא יכולות להיות לצידן של נשים שחוו אלימות מבני הזוג שלהן, והם יודעים את זה! כי כל יום שעובר אנחנו לא יכולות לסייע לקשישים שנמצאים בבידוד ובדידות ובסגר, והם לא יכולים לקנות תרופות ומזון. לכן אנחנו חייבות לפעול בכל דרך אפשרית כדי לסיים את השביתה הזאת".

עובדים סוציאליים חוסמים היום את רחוב קפלן במסגרת מחאתם (צילום: עתידנו)

כחלק מהמחאה, מאות עובדות סוציאליות הפגינו מול משרד ראש הממשלה בירושלים בעת שהתקיימה ישיבת ממשלת הימין. העובדות הסוציאליות תלו 300 תיקים של מטופלי רווחה על גדר משרד ראש הממשלה, כדי למחות על קריסת השירותים החברתיים. יו"ר מחוז ירושלים באיגוד העובדות הסוציאליות, עו"ס מיכל גומל בלנק אמרה: "לא יתכן שעובדת סוציאלית מטפלת ב-300 משפחות, אי אפשר לתת ככה שירות לאף אחד, ועוד בשכר רעב. יש בידי הממשלה, שבה שרים ללא תיק מקבלים שכר גבוה פי 10, את הכוח לפתור את המשבר, לחזק את השירותים החברתיים ולהפסיק את הפגיעה בחברה הישראלית".

על המו"מ המתנהל מול האוצר לסיום השביתה, מסר האיגוד: "האוצר מפיץ כזבים על מענקים, רק מי שלא פגש מעולם את העומס במחלקות הרווחה יכול לנסות לשבור את העובדות. הגיע הזמן שבאוצר יחבקו את העובדות הסוציאליות במקום לחנוק אותן. האוצר שלח למו״מ את הדרג הנמוך ביותר במטרה לא לסגור כלום ובכך לשבור את רוחן של העובדות הסוציאליות. אנחנו לא נמשיך לעבוד בעומס בלתי מתקבל על הדעת ובסכנת אלימות מתמדת בלי פתרון ארוך טווח לאלימות ולשכר הירוד. השביתה תימשך ימים, שבועות, חודשים כמה שצריך עד שבמשרד האוצר תתגלה אנושיות".

גם פגישת האחיות והאוצר שנערכה היום הסתיימה ללא תוצאות ומחר יפתחו בשביתה. סכסוך עבודה הוכרז על ידי האחיות בדרישה להקצאת מאות תקנים נוספים למערך, ולאחר שכשלו המאמצים להגיע להסכמות עם האוצר, הכריזו בהסתדרות האחיות כי מחר תחל שביתה שבמסגרתה יופעלו שירותי חירום בלבד. בפגישה נכחו יו"ר הסתדרות האחים והאחיות אילנה כהן וראשי החטיבותוהיא נועדה לתת מענה ופתרון מצד הממשלה לכשלים בטיפול הרפואי. היו"ר כהן הבהירה: "מספיק עם התירוצים ודי עם הדיבורים צריך לתת פתרון מיידי היום ולהפסיק לאפשר את הפקרתם של החולים ושל האחים והאחיות".

במכתב שנשלח לאחרונה על ידי הסתדרות האחיות לשר האוצר וממנו נשלחו העתקים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר הבריאות, יואל אדלשטיין נכתב: "לצערנו, ואנו אומרים זאת בלב כבד ומתוך הערכה רבה לאנשי משרד האוצר, נראה שהדיונים עמם מוצו מאחר ואין שם הבנה והפנמה של גודל המשבר והעומסים הבלתי אפשריים בהם עובדים האחים והאחיות ובעיקר המחיר הכבד בחיי אדם שישלמו אזרחי ישראל עם קריסת מערך האחים והאחיות". בארגון האחיות התריעו כי ללא מענה מיידי, מערך האחים והאחיות צפוי להגיע לקריסה בעוד מספר חודשים בודדים. "במצב הדברים האמורים, קריסת מערך האחים והאחיות היא איננה 'תחזית אימים', היא רק עניין של זמן שאנו גם יודעים את מועדו, בחורף הקרוב עם החולים המורכבים והשפעת, והפעם בתוספת הקורונה".

יצוין שמחר צפויות הפגנות נוספת של העובדות הסוציאליות השובתות בכניסה לבית החולים זיו בצפת, בצומת עין המפרץ שליד עכו, בצומת חולון, בכניסה הדרומית לגדרה, בצומת שילת, בכניסה לבית החולים בצריפין, ליד המרכז במסחרי ביג בבית שמש ובשגב שלום שבנגב.