אין מהפכה בלי שינוי חינוכי: ריאיון עם וטן מאדי, המועמדת הצעירה ביותר של חד"ש

לקראת הבחירות לרשויות המקומיות שייערכו בסוף החודש, ראיינה מערכת "זו הדרך" את וטן מאדי, מועמדת למועצת העיר עראבה. וטן חגגה את יום הולדתה ה-21 שבוע לפני הגשת הרשימות למועצה, והיא המועמדת הצעירה ביותר של חד"ש בבחירות הקרובות.

ספרי לנו קצת על עצמך…

שמי וטן מאדי, נולדתי בעראבה. כיום אני חיה בבאר-שבע ולומדת פוליטיקה וממשל ובלשנות באוניברסיטת בן גוריון. אני מזכירת תא חד"ש סטודנטים באוניברסיטה ואני גם חברת מזכירות חד"ש הארצית. כשהייתי בכיתה י"ב השתתפתי בתוכנית חילופי סטודנטים ולמדתי שנה אחת בארצות-הברית. אני מאוד אוהבת שפות ופוליטיקה.

מה הוביל אותך להחלטה להתמודד למועצת העיר?

בהתחלה לא תכננתי את זה, שכן אני חיה ולומדת בבאר-שבע והמרחק הוא גדול. אצלנו בחד"ש בעראבה, את המועמדים לארבעת המקומות הראשונים, שהם גם המקומות הריאליים, בוחר הסניף בעיר. את המועמדים למקומות הבאים בוחרת המזכירות הארצית. תחילה ביקשה המזכירות הארצית ממני להיות במקום 5 ברשימה ואני הסכמתי. בהמשך, מועמד מספר 4 פרש, ולכן אני קודמתי במקומו. חשוב לי להדגיש, אני מאוד רוצה את התפקיד. אני לומדת פוליטיקה וממשל ואני רואה במועמדות זו אופציה ליישם דברים שלמדתי וחשובים לי. אני רוצה לתרום לעיר שלי. כאישה צעירה, אני מייצגת קהל רחב מאוד. אני האישה הצעירה היחידה שמתמודדת למועצת עראבה. אני רואה שליחות בייצוג הצעירים והצעירות וגם של הנשים בעיר באופן כללי.

מהי החשיבות של נשים צעירות בפוליטיקה?

הייצוג עצמו הוא חשוב, כדי שנוכל לקדם את הערכים שלנו של שוויון וצדק חברתי. חשוב לנרמל את נוכחות הנשים בזירה הפוליטית הארצית והמקומית. אני חושבת שלנשים יש כלים לכל תפקיד, ואין שום בעיה שאישה תהיה בעלת תפקיד ברשות המקומית. לדעתי לנשים יש דרך הסתכלות שונה מגברים על דברים. לכן הגיוון יכול לתרום מאוד לרווחת התושבים בעיר ובעיקר בתחומי החינוך והנוער. בקשר לצעירים, אני חושבת שצעירים מביאים איתם חידושים ורעננות לפוליטיקה. המבוגרים לא תמיד מבינים אותנו. חשוב שיהיו נציגים צעירים בפוליטיקה כדי שייצגו את הסוגיות שחשובות לנו. מאוד הייתי רוצה להצעיר את פני העיר שלי.

מהן התגובות להצגת מועמדותך?

כולם בירכו אותי ותמכו בי. היו כמה אנשים שהיה להם חשש שאני סתם מכניסה את עצמי לכאב ראש. אבל בסופו של דבר האנשים ברובם אומרים לי שהציבו את האישה הנכונה במקום הנכון.

מהי לדעתך החשיבות של פוליטיקה מקומית?

הפוליטיקה המקומית אינה נפרדת מהפוליטיקה הארצית. זה חלק מאותו מנגנון שאנו, כערבים, צריכים לקחת בו חלק כדי שנוכל לשרוד במדינה. העבודה ברשויות המקומיות תלויה מאוד בתקציבים שאנחנו מקבלים – התקציבים ששר האוצר סמוטריץ' כרגע מסרב להעביר. אני חושבת שתפקיד חשוב של השלטון המקומי הוא לגייס ולעודד אנשים לפעול בפן הארצי.  כמו כן, בפוליטיקה המקומית אתה נמצא במגע קרוב יותר עם האנשים. לרשות המקומית יש יכולת לשנות הרבה דברים: אם למרות הקשיים הרשות עובדת חזק על חינוך או מדווחת על אנשים שמסתובבים עם נשק – זה מורגש מאוד ברחובות, גם אם ממסדית זה קשה.

אילו נושאים היית רוצה לקדם כחברת מועצה?

חשוב לי לקדם את עניינים שקרובים לנשים ולצעירים. אני רוצה לעבוד הרבה בתחום החינוך. אני סבורה שאין מהפכה או שינוי בלי מאמץ בתחומים החינוכי והתרבותי. לכן אני רוצה לעבוד בעיקר על המסגרות החינוכיות בעיר המיועדות לפעוטות ועד גיל 18 ואפילו אחרי. בחברה הערבית עדיין לא יצאנו מהקופסה הזאת לפיה את חייבת ללמוד מקצוע כדי שתוכלי לעבוד בו. אני דווקא רוצה לשים דגש בהתפתחות אישית ובקידום ערכים. אנחנו צריכים להשקיע בצעירים כדי שיהיה לנו עתיד טוב יותר. גם בעניין הפשיעה בחברה הערבית, אני שואפת למגר את התופעה הזאת באמצעות פעילויות חינוכיות ותרבותיות. צעירים מדרדרים לפשע הרבה פעמים כיוון שאין להם מה לעשות ואין להם מסגרת שתומכת בהם. את זה הייתי רוצה לשנות. הייתי רוצה גם לקדם איגודים לסטודנטים אצלנו בעראבה ולקדם אירועי תרבות בעיר.  חשוב לי גם לעודד נשים ליטול על עצמן תפקידים ציבוריים, להיות מנהיגות, לקחת את המושכות לידיים.

מהן תוכניותיך לעתיד?

זאת שאלה גדולה ומפחידה. הייתי רוצה להתקדם. הייתי רוצה בבחירות הבאות להיות במקום גבוה יותר – אפילו לרוץ לראשות העיר. אני מתכננת להמשיך, אולי בכנסת, אולי בארגוני חברה אזרחית. אולי ארצה לעשות תואר שלישי בחו"ל. אבל העיקר – להמשיך ולהתקדם.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/124253