תוך יממה שלושה פועלים נהרגו באתרי בנייה; חד"ש: מחדל מתמשך של גורמי האכיפה

שלושה פועלי בניין נהרגו אתמול (שני) בתאונות עבודה באתרי בנייה בהרצליה, בבית שמש ובאבן יהודה. יחד עם מותו של פועל ביום ראשון בבת ים, אנטון מרצנקו (בן 26), עלה מניין ההרוגים בתאונות בנייה מתחילת 2018 ל-36 בני אדם. לשם השוואה, בכל שנת 2017 נהרגו 35 פועלים.

2018-10-16_195823

חובשים מנסים להציל את חייו של מוחמד נידאל ברגות תושב הכפר וולג'ה שליד בית לחם, שנהרג אתמול באתר בנייה בביצוע חברת 'רובין לנדסמן' בבית שמש (צילום: מד"א)

 

בעקבות מותם של העובדים, חבר הנהגת ההסתדרות מטעם חד"ש ויו"ר אגף השוויון בארגון העובדים, דחיל חאמד, תקף בחריפות את החברות הקבלניות ואת הגיבוי שהן מקבלות מממשלת הימין בכל הקשור להיעדר נורמות בטיחות בסיסיות באתרי הבנייה. בפנייה אל שר העבודה והרווחה, חיים כץ, הדגיש "אילו רשויות האכיפה היו פועלות כפי שמצופה מהן – הקטל בענף היה נפסק".

אמש התחשמל מוחמד אכרם שואהנה, פועל בן 22 מג'לג'וליה, בעבודות שיפוצים בבניין מגורים בהרצליה במסגרת עבודות תמ"א 38. צוות מד"א קבע את מותו במקום. הוא הגיע למקום כדי להחליף דוד.

בתאונה בבית שמש בשעות הצהריים נהרג מוחמד נידאל ברגות, בן 22 מהכפר וולג'ה באזור בית לחם שבשטחים הפלסטינים הכבושים. ממשרד העבודה נמסר כי ברגות ופועל נוסף עבדו בתוך בור באתר, שבקרבתו עמד טרקטור. ברגות נפגע מסלע שנשבר ונפל, ככל הנראה כתוצאה מהעומס שהפעיל הטרקטור. הוא חבש קסדת מגן ויתר הפועלים חילצו אותו מהבור עד להגעת צוות מד"א, אך מותו נקבע בתום פעולות החייאה במקום.

עובד בן 56 תושב אום אל פחם, נעמאן חליל עבאס דעדוש, נהרג בשעות הבוקר מפגיעת טרקטור במהלך סלילת כביש סמוך לכפר הנוער הדסים שבאבן יהודה. צוות רפואי ביצע בו פעולות החייאה שבסופן נאלץ לקבוע את מותו במקום. המשטרה פתחה בבדיקת נסיבות האירוע ומפקח של משרד העבודה הגיע למקום. ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי התאונה אירעה במהלך ניסיון העלאת הטרקטור על הגרר ומסווגים את התקרית כ"תאונת דרכים". זאת בהמשך לקביעתו בעבר של מנהל הבטיחות התעסוקתית לפיה תקריות דריסה באתרי בנייה אינן תאונות עבודה.

זמן קצר לאחר מכן, התקבל דיווח במוקד מד"א במרחב כרמל על עובד שנפל מגובה של כשישה מטרים, במהלך עבודה על גג בדרך חטיבת גולני בחיפה. הפצוע, כבן 35, פונה לבית החולים רמב"ם גבר במצב בינוני עם חבלת גב.

האתר שבו נהרג ברגות היה באחריות חברת "רובין לנדסמן". ב"הארץ" פורסם כי באתר זה התגלו בעבר ליקויי בטיחות חמורים. בפברואר האחרון הוטל על האתר עיצום כספי בגובה 20 אלף שקל בגין ליקויים בהפעלת עגורן באתר. ביוני אשתקד אף ניתנו שני צווי בטיחות חמורים לחברה, בגין מינוי לא תקין של מנהל עבודה ומנופאי שעבד ללא תעודת הסמכה מתאימה.
בינואר 2016 שני פועלים התבצרו על מנוף באותו אתר ואיימו לקפוץ אל מותם במחאה על כך שהקבלן לא שילם להם את שכרם במשך כמה חודשים. באתר נוסף של החברה בבית שמש ניתן צו בטיחות בשל הפעלת עגורן צריח בניגוד להוראה מפורשת להשביתו. באתר אחר של החברה בדימונה ניתן עיצום כספי בסך 35 אלף שקל בגין עבודה לא בטוחה בגובה.

הדס תגרי, רכזת הקואליציה למאבק בתאונות בניין, קראה למדינה להבהיר לחברות הקבלן וליזמים כי "הפרות בטיחות משמעותיות תבאנה באופן מידי לפגיעה של ממש בביצוע הבנייה, בתקווה שהפגיעה הכלכלית הכרוכה בכך תביא להקפדה בטיחותית". תגרי הוסיפה כי על רשם הקבלנים במשרד השיכון "להפעיל לאלתר את סמכותו להשעות את פעילותן של חברות קבלניות שבאתריהן חוזרות ונשנות הפרות בטיחות ותאונות".

לדברי תגרי, "למרבה הצער, כפי שהתרענו כבר בחודש אוגוסט, עם סיום חגי תשרי התחדשו התאונות באתרי הבנייה בקצב רצחני. העלייה התלולה של כשליש במספר ההרוגים השנה לעומת פרק הזמן המקביל אשתקד מעידה שבטיחות העובדים באתרי הבנייה נתונה בשפל חסר תקדים". היא הוסיפה כי המהלך שעליו הכריז משרד העבודה והרווחה ליישום עיצומים כספיים במקרים של הפרות בטיחות "נכשל באופן נחרץ" וכי רק עשרות בודדות של צווים הוטלו על חברות הבנייה. "ההפקרות הבטיחותית הנרחבת באתרי הבנייה, כמו גם הוצאתם החוזרת ונשנית של צווי בטיחות באתרי אותן חברות ואף באותם אתרים ממש, מלמדת על כך שאין כל התרעה מפני הפרות בטיחות", הוסיפה תגרי. "נוכח זאת, אנו דורשים להסמיך בחוק את מפקחי הבטיחות במשרד העבודה להפסיק לאלתר ולפרקי זמן ממושכים את העבודות באתרי הבנייה בהן הם מאתרים הפרות בטיחות נרחבות או חוזרות".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, קרא אמש ובעקבות מותם של הפועלים ליישם סטנדרטים של בטיחות בענף הבנייה ואמר כי "אסור להשלים יותר עם המציאות הזו". ניסנקורן הדגיש שההסתדרות החליטה על שביתה במשק במחאה על מות פועלי הבניין, לאחר קיום הבחירות לרשויות המקומיות בסוף החודש. הוא ציין כי הארגון הציג למדינה שורת דרישות בנושא, בהן: אכיפת החובה על לבישת רתמה, הסדרת תחום המנופים והכנסת נספח בטיחות מחייב למכרזי בינוי ותשתית של המדינה. מדובר בדרישות "מצילות חיים" ו"כל עיכוב של מקבלי ההחלטות באימוץ הדרישות, ממשיך להעמיד בסכנת חיים הן את העובדים והן את עוברי האורח".

מארגון "קו לעובד" נמסר: "תאונות דריסה בתוך אתרי בנייה ואתרי עבודה לפיתוח תשתיות, אינן נחקרות ו/או מפוקחות על ידי מינהל הבטיחות, שמגדיר תאונות אלו כתאונות דרכים, וטוען כי אירועים אלה אינם נופלים תחת סמכותו, אלא תחת סמכות משרד התחבורה. עמדה תמוהה זו של הרשות המרכזית המופקדת על בטיחות העובדים במקומות העבודה מונעת קידום פתרונות מעשיים שימנעו חלק ניכר מהתאונות הקטלניות. מרשות אחראית המופקדת על בטיחות העובדים מצופה שלא תתנער מאף נושא הנופל בתחום אחריותה, גם אם נושא זה מחייב שיתוף פעולה עם משרד ממשלתי אחר לשם קידום פתרונות ושינויי רגולציה שישמרו על בטיחות העובדים".

יצוין שביום ראשון בשעות הערב ובעקבות מותו של מרצנקו באתר בנייה של חברת אלקטרה הפגינו פעילים חברתיים מול ביתו של איתמר דויטשר, מנכ"ל חברת אלקטרה שבאתריה נהרגו עשרה פועלים בשלוש השנים האחרונות. זו ההפגנה השלישית הנערכת מול ביתו, ובעבר הפגינו הפעילים גם מול ביתם של בעלי השליטה בחברה, והודיעו כי יגיעו גם לבכירים בחברות בנייה נוספות. הפעילים קראו "מנכ"לים בארמונות כשפועלים בארונות", ו"אנשים במקום רווחים".

סרגי מרצנקו, אחיו היחיד של אנטון, ספד לו בפייסבוק במילים כאובות: "אני פשוט אוהב אותך ולא מאמין שדווקא אתה מתת מהאסון הנורא הזה… כואב לי הלב איך נפלת מקומה 14. איך לא חשבת על אחיך הקטן כשעשית את הצעד הזה לבדוק מה היה שם. אני מאמין שפחדת נורא כשנפלת, ובסוף חשבת על המשפחה שלך, אבל היה כבר מאוחר. אתה חסר לי, חסר…. בא לי שתחזור אבל איזה בן זונה לא דאג לבטיחות שלך. אוהב אותך אח שלי, אוהב ולא אשכח אותך לעולם".