ריאיון: חבר ועד הפעולה של 'מוקד אמון' מסביר מדוע התארגנו העובדים

לאחרונה התאגדו עובדי מוקד אמון, חברה המציעה שירותי סיור ומוקד. השירות שמספקת החברה כולל סיירים המגיעים ברכבים לבתים ועסקים בהם דווח על פריצה. השירות הוא בעיקרו הרתעתי כי הסיירים אינם חמושים ועליהם לקרוא למשטרה במפגש עם פורץ. בגלל אופי השירות השונה משמירה רגילה, העובדים בחברה לא הצטרפו להסכם הקיבוצי הענפי בענף השמירה. בשיחה עם "זו הדרך" מתאר יותם גבעולי, מחברי ועד הפעולה שיזם את ההתאגדות, את התהליך.

2017-06-27_205951

״מוקד אמון היא החברה הגדולה ביותר שנותנת את שירותי הסיור והמוקד בארץ״ אומר גבעולי. ״יש לחברה גם חברות בת שעוסקות בניקיון ובשמירה, אבל התאגדנו רק הסיירים שעובדים בשטח, יחד עם המוקדניות במטה והטכנאים שמפעילים את הגלאים והאזעקות. בחברה עובדים כ-180-170 עובדים״.

מדוע יזמתם את התאגדות העובדים?

העבודה שלנו מבצעית. וזה אומר שאנחנו מוכרחים לעבוד הרבה בלילות, ויש הרבה הקפצות – כלומר צריכים להיות זמינים כל הזמן לעבודה. בנוסף, למרות שבמרבית הזמן אין התרעות, אין גם הפסקות פורמליות כמו הפסקת אוכל, כי צריכים להיות זמינים לאורך כל המשמרת. אנחנו לא קיבלנו על זה תגמול מבחינת תנאים. כמה מהעובדים התפטרו, ואז עומס העבודה עבר לסיירים שנותרו. אז החלטנו, אני ושני סיירים נוספים, לדבר עם ההסתדרות ולהתאגד בשביל לשפר את התנאים.

איך פעלתם אחרי שהחלטתם להתאגד?

אחרי שפנינו להסתדרות, מצאנו נציגים בכל אחת מהגזרות האזוריות שבהן אנחנו עובדים. הנציג גישש בשטח עם הסיירים האחרים, וכשהערכנו שאנחנו יכולים להגיע לשליש בשביל יציגות, הכנו את זה עם ההסתדרות ויצאנו ב-12 ביוני ליום גיוס מרוכז. שלחנו הודעות עם קישורים להרשמה להתאגדות וגם סיירנו בין הרכבים עם טפסים והחתמנו עובדים. הגענו בסוף היום ליותר משליש. כדי להשיג עוד גיבוי המשכנו למחרת, והגענו טיפין טיפין לכמעט חצי מהעובדים. זה בא להנהלה כהפתעה מוחלטת.

מה הרכב העובדים ומה השכר כיום?

הרכב העובדים מגוון – הרבה סטודנטים וחיילים משוחררים, כי העבודה מאפשרת ללמוד בזמן שממתינים לקריאות. יש גם עובדים מבוגרים יותר שעושים שתיים שלוש משמרות כדי לסגור את החודש.

הסיירים מקבלים 28.5 שקל לשעה. לא מקבלים אוכל, שתיה או קפה, למרות שעובדים בלילה. אין קרן השתלמות, אין בכלל תוספות תשלום על עבודה בלילה לפני השעה השביעית, למרות שבהסכם העבודה האישי הסיירים מחויבים למשמרות לילה. אלה הדברים המרכזיים שאנחנו רוצים לשנות במו״מ. בינתיים הייתה פגישת היכרות של הועד ונציגי ההסתדרות עם ההנהלה, אבל המו״מ עצמו יתחיל בקרוב.

איך נראתה פגישת ההיכרות?

ההנהלה הגיעה עם צי של שמונה עורכי דין. הבעלים והמנכ״ל של החברה אמר לי בישיבה שאני איגדתי את העובדים כי פחדתי מפיטורים על עניינים קטנים שהיו לי לפני כחצי שנה, כמו זה שלא התגלחתי למרות שכעקרון אנו מחויבים. הוא ניסה להפעיל טרור. אמרתי לו שזה הפוך: התאגדתי כי האפשרויות היו להתאגד או להתפטר, מפני שהתנאים כה גרועים.

למה בחרתם להתאגד בהסתדרות?

ראשית כי ההסתדרות חתמה על הסכם קיבוצי בענף שנושק לנו – השמירה והאבטחה. ואכן יוסי בראבא, המנהל את הענף בהסתדרות וחתם על ההסכם הקיבוצי הענפי בשמירה, עובד איתנו על המו״מ. ברמה האישית אני מאמין שגם אם יש בעיות בתוך ההסתדרות, יש יתרון בארגון עובדים כה גדול שיש לו את המשאבים למאבקי מאקרו. פיצול בארגוני העובדים מחליש את העובדים.

נמרוד פלשנברג

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב