פעיל הימין הקיצוני התפרץ אל הטקס לציון יום הנכבה באוניברסיטת תל-אביב

איש הימין הקיצוני התפרץ אל הטקס לציון יום הנכבה שנערך אתמול (רביעי) בצהריים באוניברסיטת תלאביב. הוא ניסה לעורר פרובוקציה ולהוריד דגלים ושלטים. כוחות יס"מ התערבו והמשטרה עיכבה שני מפגינים – ביניהם סטודנט ערבי הגן על הטקס. מאות סטודנטים ומרצים, ערבים ויהודים, ביניהם פעילי חד"ש רבים לקחו חלק בטקס "יום הנכבה" המתקיים בכיכר אנטין זה 4 שנים. מנגד התאספו קומץ פעילי ימין קיצוני, בהם אנשי תנועת "אם תרצו" וארגון להב"ה.

2015-05-21_164743

הטקס לציון הנכבה שנערך אתמול (רביעי) בכניסה לאוניברסיטת תלאביב (צילום: אל אתיאחד)

פיראס אגבריה, ממזכירות תא חד"ש וסטודנט לחשבונאות הסביר לעיתונאים כי מטרת ההפגנה היא ציון יום האסון של העם הפלסטיני. "אנחנו מעבירים מסר לערבים, ליהודים, ולסטודנטים מחו"ל היה פה עם, היה פה סיפור, לא הייתה מדינה ריקה ולא אדמה ריקה", אמר. "אנשים מגיעים לאוניברסיטה עם דעות קדומות, באוניברסיטה הם נפתחים לעולם ואפשר לדבר איתם. נעשה את הטקס שלנו זו השנה הרביעית. לא צעקנו כמו אנשי הימין שהגיעו לפה. הם הצד החלש, הם יצעקו וירצו לעורר פרובוקציה כדי להסיח את דעת האנשים, כדי שלא ישמעו את קול זעקת מי שהגיע לכאן. אנחנו רוצים שאנשים יצאו עם המסר שאנחנו רוצים להעביר הכרה באסון העם הפלסטיני היא הדרך לפתרון הסכסוך הערבי והישראלי והחזרת הפליטים הפלסטינים לאדמותיהם זו הדרך לשלום מוצדק".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר: "אפשר להתווכח על כל מיני סוגיות אבל מבחינה אנושית אי אפשר להתווכח עם הקביעה שהעם הפלסטיני שילם את המחיר הכבד ביותר. המדינה החדשה לא נתנה לאלו שגורשו לחזור. אנו מבקשים להכיר בעוול ההיסטורי ולפעול לתיקונו מבלי לגרום עוול לאחרים, זו זכותנו". ח"כ ד"ר יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת שהגיע אף הוא למקום כדי לתמוך טען כי אירועי הנכבה הם "עוגן מרכזי בנרטיב ההיסטורי של העם הפלסטיני בכלל והמיעוט הערבי בפרט". לדבריו, מדובר בפצע פתוח. "הרשויות עד היום לא מאפשרות חזרה לכפרים המקוריים ב-1948, אנחנו דורשים פיוס היסטורי שיכלול חזרתם של העקורים לישובים המקורים". בנוסף לשני חברי הכנסת של סיעת חד"ש, עודה וג'בארין, גם ח"כ עאידה תומא סלימאן ויו"ר חד"ש, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה, לקחו חלק בהתכנסות.

באוניברסיטת חיפה, הנהלת המוסד האקדמי אישרה את קיום האירוע, וזאת לאחר שבשלוש השנים האחרונות לא אושר לקיים טקס בנושא בתחומי האוניברסיטה. סטודנטים מתא חד"ש ערכו אירוע אמנותיפוליטי באולם ספדיה שכלל הקרנת סרט קצר על הנכבה שעשו תלמידי תיכון בנצרת ונאום קצר מפי פרופ' גדי אלגזי מאוניברסיטת תלאביב.