על המשותף בין תקיפת נהגי התחבורה הציבורית לבין ההפגנות הגזעניות בעפולה

לפני כמה שנים הגה משרד התחבורה את הסיסמא "אל תהיה צודק, תהיה חכם". משפט זה נועד להסביר לנהגים את כללי הבטיחות בדרכים. לא מפתיע שמשרד ממשלתי מנפיק סיסמא כה ירודה מבחינה ערכית, הרי ממשלות ישראל לדורותיהן עושות בפועל שימוש בהיגיון: "אל תהיה צודק, תתחכם".

לאחרונה רבו מעשי התקיפה בישראל ובהתנחלויות שבשטחים הכבושים כלפי נהגי התחבורה הציבורית, ובייחוד כלפי הנהגים הערבים. כאן צריך להיות צודק וגם חכם: צודקת דרישת הנהגים וארגוניהם להפסקה מידית של ההתנכלויות וההתקפות כלפיהם, וחכמה הצהרתם כי "דם הנהגים אינו הפקר".

2018-06-18_193322

גם בשבוע שחלף נרשמו מקרי אלימות של נוסעים כלפי נהגי התחבורה הציבורית. בהתנחלות תל ציון שבשטחים הפלסטיניים הכבושים הותקף נהג ערבי של אגד תעבורה באבנים ובבקבוקים ופונה לבית החולים. באותו סוף שבוע, בקווי הלילה בירושלים, הוטחו בנהג גידופים איומים וחפצים רק משום שסירב להעלות לאוטובוס נוסעים בעודם מעשנים. "ניתן היה לצפות כי שר התחבורה, ישראל כץ, שהוא גם השר לבטיחות בדרכים והשר לענייני מודיעין, יגלה עניין רב באיום הכמעט יומיומי על נהגי האוטובוס ברחבי הארץ. לא כך קורה", נמסר מארגון כוח לעובדים המאגד את נהגי אגד שהשביתו את התחבורה הציבורית באזור תל ציון לשעה וחצי (15.6).

עוד הדגישו בארגון העובדים כי "האיום המתמיד על כ-60 נהגים מצד נוסעים אלימים לא מטריד את השר כץ. כנראה שקשה לתעד השקה וגזירת סרטים של מצלמות אבטחה או של ציוות מאבטחים. כדי לעורר את עניין שר התחבורה, שבתו נהגי אגד תעבורה למשך שעה וחצי והפסיקו את התחבורה הציבורית לתל ציון. זו כנראה לא תהיה השביתה האחרונה".

לשר לענייני מודיעין ותחבורה אין עניין בחיי הנהגים – לא רק נהגי התחבורה הציבורית, אלא הנהגים כולם. ואולם, חמור מכך, השר כץ הוא נמנה עם ממשלת ימין קיצוני המלווה, המקדמת והנהנית מהאווירה הגזענית הגואה.

שרשר ומשנתו הגזענית: ראש הממשלה נתניהו אינו מפסיד הזדמנות לקרוא לאפליית האוכלוסייה הערבית, לימינו השרים ליברמן וגלנט ("האיום הדמוגרפיאסטרטגי הבדואי בנגב") ושרי הבית היהודי, בנט ושקד, החותרים לבסס את חוק הלאום שיתיר אפליה בדיור על בסיס לאומי. אין לשכוח את השר השקרן ארדן – שלמרות המסקנות המובהקות של מח"ש ושל השב"כ, ממשיך לעמוד על דעתו ולטעון כי יעקוב אבו אלקיעאן היה "מחבל בן עוולה". הרשימה עוד ארוכה.

לכן, אין להתפלא שעשרות מתושבי עפולה הפגינו בשבוע שעבר נגד מכירת בית למשפחה ערבית. עשרות התושבים נשאו שלטים שעליהם נכתב "נלחמים על הבית" ו"לא ניתן את הרובע לאסלאם". בראש המפגינים התייצב ראש העיר לשעבר אבי אלקבץ, המנסה לשוב לתפקידו ולהיבחר בבחירות המוניציפליות הקרובות באמצעות ההסתה הגזענית האנטיערבית. אלקבץ אף אמר לעיתונאים: "תושבי עפולה לא רוצים עיר מעורבת, אלא עיר יהודית. זאת זכותם המלאה. זו איננה גזענות". כאמור, זה לא צודק וגם לא חכם, כי זו אכן גזענות וביטוי לאפליה (ע"ע אפרטהייד) ממדרגה ראשונה.

על מנת להילחם ביעילות נגד הגזענות יש לנקוט שני צעדים מעשיים: להיאבק להפלת ממשלת הימין ולחתור לאחדות מעמדית יהודיתערבית, במקרה זה של נהגי התחבורה הציבורית, נגד הגזענות וביטוייה האלימים.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב