עובדים פתחו בעיצומים ברשות האוכלוסין וההגירה ובמערך הכבאות

עובדי רשות האוכלוסין וההגירה לא יקבלו קהל מהיום (רביעי) בכל הלשכות ברחבי הארץ, לאורך כל היום וללא הגבלת זמן. לשכת רשות האוכלוסין בנמל התעופה בן גוריון תפעל במתכונת חירום ותספק שירות רק לטסים. מוועד העובדים נמסר כי הלשכה תנפיק דרכונים אך ורק בכפוף לכרטיס טיסה ועד 48 שעות לפניה.

העיצומים ננקטים בשל טענות ועד העובדים על פגיעת ההנהלה בתנאי העובדים, כתוצאה מקיצוץ התקציב של רשות האוכלוסין וההגירה. לדברי הוועד, הפגיעה כוללת בין היתר קיצוץ בשעות הנוספות של העובדים, חזרה מסיכומים כמו שדרוגי דרגות ופגיעה בהתארגנות העובדים. בהודעה שפרסמה אמש יו"ר הוועד הארצי של עובדי מנהל האוכלוסין, מירה אסרף, נכתב כי "מאחר שאין הידברות תקינה עם ההנהלה שחזרה בה מסיכומים והסכמות, בתמיכתה המלאה של הסתדרות עובדי המדינה הוחלט כי ממחר (יום ד') לא תתקיים קבלת קהל בלשכות הרשות".

לפני שבוע הזהירה יו"ר מועצת העובדים של רשות האוכלוסין וההגירה, שני שבתוב, את מנכ"ל הרשות, פרופ' שלמה מוריוסף, כי בכוונת הוועד לפתוח בעיצומים אם הקיצוץ לא יבוטל. "הובא לידיעתנו כי הרשות ספגה קיצוץ תקציבי של פחות מ-20% ופועלת לקיצוץ בשעות הנוספות של העובדים", כתבה שבתוב. "עוד הובא לידיעתנו כי בפועל עובדים נדרשו לקיצוץ, שאינו מידתי ובאופן חדצדדי. מצב זה אינו יכול להמשיך ולהתקיים. במידה ולא תחזרו בכם מקיצוץ זה אנו נאלץ להפעיל את סכסוך העבודה הקיים בנושא זה בכלל יחידות הרשות".

כמו כן, יו"ר ארגון עובדי מערך הכבאות, אבי אנקורי, החליט הלילה בשיתוף עם יו"ר הסתדרות המעוף, גיל ברטל, כי הכבאים יעבדו מהיום במתכונת שבת, על רקע התאבדותו של כבאי בצפון הארץ. זהו מקרה שלישי בשנה האחרונה שכבאי שם קץ לחייומארגון עובדי מערך הכבאות נמסר: "אנו מקיימים פעילות במתכונת שבת כאות אבל וכקריאת השכמה לנציב ולשר ארדן להתערב ולפעול למען הכבאים".

ברטל, הודיע אמש לנציב הכבאות וההצלה, רב טפסר דדי שמחי, כי מיום חמישי הקרוב ינקטו לוחמי האש עיצומים, ויעבדו במתכונת שבת. העובדים טוענים כי מערך הכבאות הוא אזרחי ולא מערכת היררכית שבה אין זכות לעובדים להתאגד. "אתה מנהל מסע של נקמנות אישית וסגירת חשבונות עם נציגי ארגון הכבאים ומי שבוחר להיות מאורגן בהסתדרות", כתב.
עוד הם מאשימים את שימחח בפגיעה מכוונת בפרנסתם, בתנאי עבודתם, ברווחתם ואף בכבודם של הכבאים באמצעות מה שהגדירו "גזרות שונות ומשונות שלא היה להן אח ורע במערך". במסגרת העיצומים שהכריזו, הודיעו הכבאים כי העבודה במתכונת שבת לא תהיה חדיומית אלא עד להודעה חדשה. "מתכונת העיצומים והיקפם ייקבעו עלידי נציגות העובדים. לא תהיה פגיעה בפעולות מבצעיות. ועדת חריגים בראשות עו"ד עוז גולדברג תפעל ותבחן בקשות לחריגים".