סינמטק ירושלים מציג החל מהערב (ראשון) מבחר סרטים במחווה ליוצרת הקולנוע הצרפתייה מרסלין לורידן–איוונס – אשה מיליטנטית, סוערת ומלאת חיים שהתגייסה למאבק בפשיזם ולמען שחרור העמים. לורידן–איוונס שוחררה מאושוויץ בגיל 15, ועד מותה אשתקד לא חדלה למסור בציבור את עדותה על השואה ועל מאבקי העמים לשחרור.
מרסלין לורידן ויוריס איוונס, בסין בשנות מהפכת התרבות (צילום: הומניטה)
"הקולנוע עבורה הוא כלי נשק" נהגו לומר על מרסלין לורידן־איוונס. היא נעזרה במסך הקולנוע, בשוט ארוך בסרט "כרוניקה של קיץ" של ז’אן רוש ואדגר מורין, כדי לספר לראשונה את הסיפור שלה: ילדה שנשלחה לאושוויץ בגיל 14 עם אביה שלא חזר משם. זה אירע בשנת 1961, בשיאה של תקופת השכחה האילמת והשמחה.
מרסלין לורידן–איוונס הייתה אלמנתו של הדוקומנטריסט ההולנדי יוריס איוונס. איוונס, יליד 1898, שמת בגיל 91, יצר יותר מ-40 סרטים תיעודיים. החל את דרכו בתיעוד העם הספרדי הנאבק בפשיזם ב-1937 עם סרטו הראשון "אדמת ספרד". כעבור עשור ביים סרט על שביתת עובדי הנמל באינדונזיה בעת מאבקם בקולוניאליזם ההולנדי. הוא נחשב אחד היוצרים החשובים בסוגה. בני הזוג הפיקו סרטים בסין המתעוררת לאחר המהפכה. בעזרת הקולנוע הצליחו בני הזוג לכרות ברית עם המאבק למען החיים, עם ההווה, עם אתוס המהפכה המתגשם.
לורידן כרתה ברית של אהבה עם איוונס, שהיה לבן–זוגה. יחדיו יצאו לצלם את "קו רוחב 17" בקווי החזית של המלחמה של וייטנאם נגד האימפריאליזם האמריקאי. סרט זה יוקרן ביום חמישי, 26 בספטמבר, בשעה 18:00 בסינמטק ירושלים. זה סרט תיעודי על אודות חיי היום־יום בכפר ווין־לין ובכפרים אחרים לאורך קו הרוחב ה־17, קו הפסקת האש בין צפון וייטנאם ודרומה. התמונות הנקיות אך המזעזעות, קצב העריכה והסאונד הסינכרוני של ההפגזות הנמשכות ברקע – מעניקים לסרט את חשיבותו הקולנועית. מאוחר יותר צללו בני הזוג למהפכת התרבות בסין, שם הם צילמו 14 סרטים – סרטים קצרים, ארוכים ובאורך בינוני, שאותם אצרו תחת הכותרת "איך יוקונג הזיז את ההרים".
הידיעה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב