סרט על המנהיג הקומוניסטי הפלסטיני נג'אתי צידקי שנלחם בספרד

הבמאית המצרית הצעירה אמל רמסיס השיקה בשבוע שעבר סרט תיעודי ראשון על חייו של המנהיג הקומוניסטי הפלסטיני נג'אתי צידקי – כך פורסם באתר "רבליון".

2019-05-19_191716

מתנדבים בריטים של הבריגדות הבינלאומיות שנלחמו בספרד נגד הפשיזם (צילום: מונדו אובררו)

לאחר תקופות ממושכות בכלא עכו, תחת השלטון הקולוניאלי הבריטי, צידקי (1979-1905) נמנה עם מאות המתנדבים שיצאו את הארץ כדי להצטרף למלחמה בפשיזם בספרד ב-1936. צידקי היה אחד המנהיגים הקומוניסטים הראשונים שצמחו בקרב האוכלוסייה הערבית בארץ והמפלגה אף שלחה אותו ללימודים בברה"מ עוד בשנות ה-20 של המאה שעברה.

צידקי, כמו קומוניסטים רבים, עזב את הארץ לאחר תקופות ממושכות בבתי הכלא של השלטון הקולוניאלי הבריטי. בספרד ניהל צידקי את התעמולה של הרפובליקה בשפה הערבית בחזיתות השונות, ובין היתר פעל כדי שמאות לוחמים צפוןאפריקאים שהיו תחת פיקודו של הגנרל פרנקו יעברו לצד הרפובליקאי.

סרטה של רמסיס "הגעתם מרחוק" (כמילות שירו של המשורר הקומוניסטי הספרדי רפאל אלברטי) מספר את קורותיו של צידקי מלידתו ועד מותו באתונה. לדברי הבמאית, "אין זה מקרה שבחרתי בשם 'הגעתם מרחוק'. השיר הוקדש ללוחמי הבריגדות הבינלאומיות. זו גם מחווה למשורר.

"זו גם תרומתי לחשיפת קורותיהם של הלוחמים הערבים בשורות הבריגדות, שהגיעו לספרד מרחבי המזרח התיכון כדי להילחם בפשיזם. מעט ידוע על מתנדבים אלה – אף במדינות ערביות עצמן. אנו חייבים לשמור זיכרון היסטורי זה".

הידיעה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב