סיבוב שני בבחירות בקולומביה: מועמד השמאל יתמודד מול נציג הימין הפרו-אמריקאי

המועמדים של הימין הקיצוני הפרו-אמריקאי ושל השמאל הגיעו ראשונים בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות קולומביה שנערכו ביום ראשון. מדובר בבחירות הראשונות לנשיאות המדינה מאז נחתם הסכם שלום עם חלק מהמורדים מן השמאל. כך מסרה אתמול (שני) סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה".

מוועדת הבחירות המרכזית נמסר, כי איוון דוקה, הסנאטור השמרני לשעבר המתנגד להסכמי השלום, בן 41, זכה בכמעט 39% מהקולות. גוסטבו פטרו, בן 58, איש הגרילה העירונית לשעבר שהפך לראש עיריית בוגוטה הבירה, זכה בכמעט 25%. השניים, שניצחו שלושה מועמדים אחרים לנשיאות, יתמודדו ראש בראש בסיבוב השני שייערך ב-17 ביוני. המועמד שלישי, אף הוא מהשמאל, הוא סרחיו פחארדו, לשעבר ראש העיר מדיין, זכה ב-24% מהקולות.

2018-05-29_201153

כרזה ממערכת הבחירות: "למען אנרגיה נקייה – פטרו לנשיאות"

 

המפלגה הקומוניסטית של קולומביה, שהיא חלק מקואליציית הכוחות שמאחורי המועמדות של פטרו, קראה אמש לפחארדו ולתומכיו לחבור אל פטרו כדי שלראשונה בתולדותיה תשלוט בקולומביה ממשלה שמאלית – במקום שתי המפלגות הבורגניות המסוריות המתחלפות בממשלה מזה עשרות שנים.

הנשיא לשעבר אלברו אוריבה, מנהיג הימין הקיצוני והפרו-אמריקאי, הנתמך על ידי מפקדי הצבא, עומד לצידו של דוקה.  דוקה אף קרא לו "הנשיא הנצחי" של קולומביה והעלה חשש בקרב מתנגדיו שאם ייבחר המועמד הימני, אוריבה ינסה לשנות את החוקה ולחזור לכס הנשיאות

פטרו, שהגיע למקום השני, מייצג דרך הפוכה. הוא בן של מורה שגדל באחד האזורים הכפריים והצטרף לארגון הגרילה אמ-19 בגיל צעיר. בשנות ה-90 הארגון התפרק מנשקו בעקבות הסכם עם הממשלה ופטרו הצטרף לפוליטיקה בצד בשמאלי של המפה. אבל יותר מכל הוא מוכר כראש עיריית בוגוטה, תפקיד אותו מילא עד 2015. פטרו הצליח להעביר הגבלות על כלי נשק שהורידו את רמת הפשיעה, הוריד את מחירי התחבורה הציבורית ביטל תשלומי המים למשקי הבית העניים.