נמשכת המחאה למען הסכם קיבוצי ברשת מקדונלדס: הפגנות במרכז תל-אביב ובאשקלון

כ-400 פעילים חברתיים, חניכי הנוער העובד והלומד ונציגי עובדי מקדונלדס קיימו אתמול (שני) הפגנת תמיכה בעובדים מול סניף הרשת בשדרות רוטשילד בתל אביב. הפגנה נוספת נערכה מול סניף הרשת באשקלון. הפעילים קראו להנהלה לשבת למשא ומתן עם העובדים.

2015-11-24_165130

חברה בברית הנוער הקומוניסטי (בנק"י) מעכו, מלאכ עמר, נואמת בהפגנה מול סניף מקדונלדס בשדרות רוטשילד בתלאביב (צילום: הנוער העובד והלומד)

בהפגנה בתלאביב, נאמה חברה בברית הנוער הקומוניסטי (בנק"י) מעכו, מלאכ עמר, בת 19, שעבדה במקדונלדס מגיל 17. היא סיפרה כיצד לאחר ששבתה, ההנהלה התלוננה נגדה במשטרה והיא נחקרה במשך שעות על כך "שהשאירה תנור דולק". "אל תתבלבלו. החלטת ההנהלה להגיש תלונה נגד עובדת צעירה בחברה הובילה לכך שביליתי יום שלם בחקירה משטרתית, כאחרונת הפושעים. מטרתה הייתה להפוך אותי לסמל, להראות לעובדי מקדונלדס מה יהיה סופו של העובד שישמיע קול מחאה. התלונה הזאת הייתה אך ורק כדי להפחיד את שאר העובדים, מרביתם בני נוער וצעירים שלחלקם זו עבודתם הראשונה. בשנה וחצי האחרונות עובדים ממשיכים להצטרף להתאגדות, ממשיכים לתמוך במהלך לשיפור התנאים ובעיקר ממשיכים לקרוא להנהלת החברה לחזור למשא ומתן ולחתום על הסכם קיבוצי. אני לא מצליחה להבין למה לא ניתן לשבת לדבר עם עובדים צעירים?".

באשקלון, המפגינים הניפו שלטים עליהם נכתב בין השאר: "הסכם עכשיו", "לדבר תמיד אפשר", "יאללה בואו נדבר". הם משכו את תשומת לבם של עוברי האורח והסבירו להם על המאבק. נהגים שעברו צפרו למפגינים לאות תמיכה. המפגינים מסרו שעובדי מקדונלדס התאגדו לפני יותר משנתיים בהסתדרות הנוער העובד והלומד. בתחילה, הנהלת הרשת ניהלה משא ומתן עם נציגי העובדים, אולם היא פוצצה את השיחות ערב החתימה על הסכם קיבוצי. מאז מסרבת ההנהלה לחזור למשא ומתן. לדברי פעילי הנוער העובד והלומד, בסקר שנערך על ידי מכון מדגם ומינה צמח מוקדם יותר השנה, בקרב עובדי מקדונלדס, נמצא כי 74% מהם כי הם תומכים בהתארגנות העובדים ומאמינים כי התאגדותם תוכל להביא לשיפור תנאיהם, העלאת שכרם ושיפור יחסי מנהליםעובדים.