נמשך גל מעשי הגזענות של אנשי הימין בכפרים בישראל ובשטחים הכבושים; הוצתו מכוניות באיכסאל ובדיר עמאר

שתי מכוניות הוצתו הלילה (רביעי) בכפר איכסאל שליד נצרת ועל גדר אבנים רוססה הכתובת "יהודים בואו ננצח". שוטרים הוזנקו למקום, אספו ממצאים, ערכו סריקות לאיתור חשודים ופתחו בחקירת האירוע. באחרונה אירעו שורה ארוכה של מעשים גזענים דומים בכפרים ערבים בשטחים הפלסטינים הכבושים. גם הלילה הושחתו כלי רכב בכפר דיר עמאר שבאזור רמאללה, וכן רוססו כתובות נאצה, בהן "ניקח גורלנו בידינו". כמו כן, כתובות נאצה רוססו הלילה על קירות בכפר ג'אלוד שליד ההתנחלות שילה. הכתובות שרוססו, בין היתר, הן "תנו לנו לטפל בהם" ו"ניקח גורלנו בידינו".

2018-04-25_202011

מכונית שהוצתה הלילה בכפר איכסאל ליד נצרת (צילום: אל אתיחאד)

בצהריים ביקר באיכסאל יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) ומסר "ההסתה מולידה הצתה. תג מחיר תוצאה ישירה של אזלת יד וזלזול של המשטרה והממשלה בחיי אדם. בכל מה שנוגע לחייהם של פלסטינים, בישראל ובגדה, אין אכיפה, אין חקירות, אין כתבי אישום, יש אלימות".

מהמטה למאבק בגזענות נמסר בעקבות המקרה באכסאל: "מקרי תג מחיר מתפשטים ולאחרונה נרשמו כמה מקרים, בעיקר בגדה המערבית. המשטרה לא עושה מספיק בעניין, לא דווח על עצורים וכנראה שלא לוקחים את הנושא ברצינות. הטיפול הלקוי מהמשטרה, לצערנו, נותן לגיטימציה למקרים וזה מה שהביא להתפשטותם גם בכפרים הערביים בתוך ישראל".

לפני כשבוע רוססה הכותבת הגזענית "ערבים החוצה" על קיר מסגד אבו בכר אלסדיק שבאום אלפחם ודלת הכניסה הוצתה במקום. כמו כן,  בחודש מרץ רוססו כתובות נאצה אנטיערביות גם בג'לג'וליה והושחתו 20 כלי רכב. על קירות באחת השכונות נכתב "ערבי פושע", צמיגי מכוניות נוקבו וכתובות אחרות רוססו על חלונותיהן.

כמאה פעילי "תג מאיר" הפגינו ביום שני האחרון מול בית ראש הממשלה בירושלים במחאה על חוסר האכיפה והתגברות פשעי השנאה בחודש האחרון. בין היתר הם התייחסו להתקפות ולהשחתות רכוש בעשר שכונות וכפרים הפלסטינים בשטחים הכבושים שכללו עקירת עצי זית, הצתת מסגד ותקיפת נהגי תחבורה ציבורית. במקרים אלה בין היתר רוססו כתובות "ערבי טוב ערבי מת", "מוות לבוגדים", "כאן גר תומך טרור" ועוד.

יצוין שבחודש האחרון חלה עלייה דרמטית בתקיפות הגזעניות נגד פלסטינים בשטחים הכבושים. הצתות, חבלות לרכוש, ריסוס כתובות גזעניות "להרוג או לגרש" ותקיפות פיזיות על רקע גזעני בכפרים בורקא, אסוויה, לובן אשרקייה, בית חנינה, פרעתה, חיזמה, הצתת מסגד בעקרבה, והכאת נהגי תחבורה ציבורית.

על כך הגיב ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת): "אי אפשר להמשיך להתעלם מהתופעה. אלה אינם עשבים שוטים מבודדים. זה איום אמיתי על העתיד של כולנו בארץ הזו. וכמו בנושאים אחרים: הבעיה מתחילה בספסלי הממשלה. כשראש הממשלה מתייצב בראש המתלהמים, כששרים מצדיקים ירי במפגינים לא חמושים וכשחבר כנסת מציע לירות בפיקת הברך של נערה פלסטינית יש מי שמתרגם את הדיבורים למעשים. עשבים שוטים? הם כבר צמחו ליער עבות. ויש מי שממשיך להשקות אותם. המאבק בפשעי השנאה צריך להתחיל בהתמודדות עם השיח הקיצוני, המסית והמסוכן שהסתנן ללב החברה. המאבק הזה בנפשנו". לירות בפיקת הברך של נערה פלסטינית יש מי שמתרגם את הדיבורים למעשים.
עשבים שוטים? הם כבר צמחו ליער עבות. ויש מי שממשיך להשקות אותם. המאבק בפשעי השנאה צריך להתחיל בהתמודדות עם השיח הקיצוני, המסית והמסוכן שהסתנן ללב החברה.
המאבק הזה בנפשנו.