נחשפה תוכנת המעקב של תאגיד הענק אמזון נגד התאגדות עובדיה

ענק המסחר המקוונת האמריקאית אמזון מתנגד זה שנים להתאגדות עובדיה, אולם מזכר פנימי סודי שהגיע לידי אתר חדשות הטכנולוגיה "רידוק" ( (Recodeחשף כיצד השקיעה החברה בטכנולוגיות מעקב כמענה לרצון העובדים להגן על זכויותיהם. המסמך בן 11 העמודים, מפברואר 2020, מתאר את תוכניתה של אמזון להוציא מאות אלפי דולרים על שיפור ניתוח הנתונים על איגודי עובדים ברחבי העולם ופועלם בחברה.

שביתה של עובדי אמזון בגרמניה ביולי 2019 למען תוספות שכר (צילום: איגוד העובדים ור.די)

המזכר מתמקד במימון טכנולוגיה חדשה שתאפשר לענקית הקמעונות להשתמש במיפוי גיאוגרפימרחבי כדי לעקוב אחרי התרחשויות מחוץ לבנייניה ובכלל זה מחאות ואסיפות עובדים. אמזון, שלא הכחישה את האמיתות המסמך, פרסמה בחודש שעבר מודעות דרושים לשני אנליסטים בתחום המודיעין שאמורים לדווח בין השאר על פעילותם של איגודי עובדים. בהמשך מחקה החברה את המודעות.

בחודשים האחרונים התקיימו שורה של הפגנות נגד אמזון בדרישה להעלות את שכר העובדים. בחודש אוגוסט, בהפגנה שנערכה מול אחוזתו של בעליו, ג'ף בזוס בוושינגטון יום לאחר שמייסד, מנכ"ל ויו"ר אמזון נהפך לאיש הראשון בהיסטוריה שהונו האישי גבוה מ-200 מיליארד דולר אף הוצבה גיליוטינה בפתח ביתו.

אמזון ובזוס, נתונים לביקורת הולכת וגוברת מצד עובדי החברה על רקע מגוון נושאים, החל מתנאי העבודה והשכר, וכלה באופן שבו החברה התמודדה עם משבר הקורונה. בשבוע שעבר מסרה אמזון כי קרוב ל-20 אלף מעובדיה בארה"ב נדבקו בנגיף הקורונה מאז מארס.

אחד ממובילי המחאה נגד אמזון הוא כריסטיאן סמולס, שפוטר לפני כמחצית השנה מעבודתו במחסן של אמזון בניו יורק, לאחר שאירגן מחאה של עובדים על אופן ניקוי המתקן, מכיוון שאחד העובדים נדבק בנגיף הקורונה. מאז פיטוריו, אירגן סמולס שורה של הפגנות נגד אמזון, כולל הפגנות מול בתיו הפרטיים של בזוס בניו יורק ובוושינגטון, בדרישה להעלאת שכר העובדים, כיבוד זכותם להתאגד, ושינויים באופן טיפול החברה במשבר הקורונה.

הזינוק בהונו של בזוס, האיש העשיר בעולם מאז 2017, צבר תאוצה מאז פרוץ מגפת הקורונה, שגרמה לצרכנים רבים להגדיל משמעותית את הקניות באינטרנט, והקפיץ את מחיר מניית אמזון. ברבעון השני של 2020 אף רשמה אמזון את הרווח הרבעוני הגבוה ביותר ב-26 שנות קיומה.

יצוין שבסוף השבוע האחרון פורסם שכמעט 20 אלף עובדים של אמזון בארה"ב אומתו או נחשדים כחולי או נשאי נגיף הקורונה. אמזון הודיעה בבלוג שלה כי היא מעסיקה 1.3 מיליון עובדים, ועל פי חישובי ההנהלה, שיעור ההדבקות בקרב העובדים היה נמוך בממוצע ב-42% מהקהילות שסביבה, כשלוקחים בחשבון גם את גיל העובדים. אך לפי הידיעה שפורסמה בעיתון הקומוניסטי האמריקאי המקוון "פיפלס וורלד", מספרם של העובדים שחלו הוא גדול הרבה יותר, כי מספר לא ידוע ביניהם שחלו פוטרו ובגלל שההנהלה אינה לוקחת בחשבון את עובדי הקבלן שהיא מעסיקה ברחבי המדינה.

לידיעה שפורסמה ב"ריקוד" באנגלית:

https://www.vox.com/recode/2020/10/6/21502639/amazon-union-busting-tracking-memo-spoc

לידיעה שפורסמה ב"פיפלס וורלד" באנגלית:

https://peoplesworld.org/article/nearly-20000-amazon-workers-infected-with-coronavirus