מתנחלים ובעל הון מארה"ב עומדים מאחורי הקמפיין להחרמת הבחירות בחברה הערבית

מתנחלים ובעל הון מארה"ב עומדים מאחורי קמפיין להחרמת הבחירות בחברה הערבית במהלך חודש אפריל האחרון. כך גילה אמש (חמישי) הכתב אוהד חמו מחדשות 12 בתום תחקיר ארוך.

שלט שהוצב לקראת הבחירות שנערכו באפריל והקורא לציבור הערבי להחרימן (צילום מסך: חדשות 12)

הוא סיפר בכתבה ש"שלטים שצצו בוקר אחד במקומות שונים במשולש, מוואדי ערה, דרך באקה ועד טירה, היו מעניינים במיוחד: 'החרימו את הבחירות', 'החרמה היא רצון העם', נכתב שם. אלא שהשלטים לא היו חתומים – ומי שעומד מאחוריהם נותר אנונימי". לדבריו רבים סברו שמדובר בגורמים פוליטיים בתוך החברה הערבית הקוראים מדי כמה שנים להחרים את הבחירות.

אך חמור סיפר "בדקנו עם חברות הפרסום שהשכירו את השלטים. בא.א. ברק שילוט ופרסום, מסרו 'התקשר אליי מישהו, יהודי עם מבטא אמריקאי, אז הוא אומר לי 'אני רוצה לעשות קמפיין להחרמת הבחירות אצל הערבים, לעודד ערבים להחרמת הבחירות'". עוד אמר בעל החברה לכתב "אמרתי לו 'למה אתה צריך לבקש את זה?' והוא ענה 'יש הרבה ערבים שלא רוצים להצביע ואנחנו לא מעוניינים שערבים יצביעו. יש לי סכום מאוד רציני, מה אכפת לך לקחת את הסכום הזה ולהעלות קמפיין?', שחזר בעלי חברת הפרסום את השיחה עם יוזם הקמפיין, הוא הציע 250 אלף שקל". "אני חושב שהוא מישהו מההתנחלויות", סיפר בעל חברת הפרסום, "אמר לי שאני אביא לו חשבונית והחשבונית תועבר לארה"ב, משהו עמותה כזו והם יעבירו לי את הכסף. הוא אמר שהוא רוצה שכמה שפחות ערבים יצביעו".

חמו הדגיש ש"קמפיין הקריאה לערבים שלא להצביע התפרסם לבסוף וביום הבחירות היה אפילו ספק שחלק מהמפלגות הערביות תעבורנה את אחוז החסימה. אם העדות הזו נכונה וגורם יהודי הוא זה שעומד מאחורי הפרסום מדובר באירוע חמור שבנסיבות מסוימות היה עלול להטות את תוצאות הבחירות".

בתגובה מסר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש): "אני בטוח שהם תוהים מדוע לערבים יש זכות להצביע, או איך להפוך את קולנו ללא לגיטימי דרך לסמן אותנו כאויבים וקיצוניים. הכתבה הזו מחייבת את כולנו להשקיע את כל המאמצים למלא את הקלפיות ברשימה המשותפת: ודעם. אנחנו יכולים. נעשה זאת". ח"כ עופר כסיף (חד"ש) הוסיף: "לא מפתיע שהמתנחלים רוצים להוריד את שיעור ההצבעה של ערבים בישראל. גם הם מבינים: יותר משותפת זה פחות ימין, פחות גזענות ופחות אפרטהייד".

בעקבות הדיווח שיגרה ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש) מכתב ליועמ"ש בו היא דורשת לפתוח בחקירה פלילית בעקבות הדיווח. "החשדות העולות מהכתבה הן חמורות כשלעצמן. מימון 'מסתורי' של תכנים כאלה או אחרים, בסכומים של מאות אלפי שקלים במהלך מערכת בחירות, אינו דבר של מה בכך ומהווה עבירה על חוק מימון המפלגותומעלה חשד לניסיון הטיית תוצאות בחירות, דבר שמחייב בדיקה מעמיקה וחקירה ממצה בהקדם. הפצת מסרים ופרסומים לציבור בוחרים מסוים, בשפה שלו, בהקשר הפוליטי הנתון, במטרה להשפיע עליהם ולהטעות אותם, ולקרוא להם להימנע מהצבעה היא פעולת בחירות אסורה בניגוד לחוק ולדיני הבחירות", ציינה.

"בנוסף לכך, אין לנתק את הנטען בכתבה מהאווירה התוססת והמסיתה נגד האזרחים הערבים בשנים האחרונות בכלל ובסמוך למערכות בחירות בפרט, כשהסתה ודהלגיטימציה נגד הציבור הערבי ונציגיהם הופכים לקמפיין בחירות לכל דבר ועניין בקרב מפלגת השלטון ומפלגות הימין", הוסיפה תומאסלימאן.