משרד החינוך: בתי ספר יוכלו לגבות כסף על לימוד לחמש יחידות לבגרות

הנחיה חדשה שפרסם לאחרונה משרד החינוך קובעת כי בתי ספר יידרשו ללמד לתעודת בגרות בסיסית בלבד, ויוכלו לגבות כסף מהורי התלמידים על מקצועות נוספים לבגרות. כך גילה הכתב עמרי מניב בחדשות 10.

על פי ההנחיה, בתי הספר יחוייבו ללמד 22.5 שעות פחות, ויוכלו לגבות כסף על שעות לימוד שניתנו עד היום בחינם. כלומר, ההורים יממנו בגרות 5 יחידות במתמטיקה או אנגלית, וכך גם מקצוע מורחב שני שמעניק בונוס חשוב לקראת הלימודים האקדמיים.

2018-03-06_200857

ההחלטה התקבלה לאחר שקבוצה של הורים גילתה שהכספים שנגבים על ידי בתי הספר בעבור תל"ן – תוכנית לימודים נוספת – מועברים בחלקם למשכורות ולמנגנון ברשתות החינוך של הציונות הדתית ולא לשיעורים כנדרש. הם החליטו לעתור לבית המשפט, אז משרד החינוך הודיע שתשלומי ההורים האלה לא חוקיים. מנהלי הרשתות שמזוהים עם הבית היהודי דרשו משר החינוך נפתלי בנט למצוא דרך שתאפשר להם להמשיך לגבות את הכסף, וכך נעשה. ההנחיה החדשה גם מאפשרת לרשתות החינוך לראשונה לגבות 6% "תקורה" מהכסף המיועד כאמור לשיעורים.

עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה שיגר מכתב לשר בנט ובו דרישה לבטל את ההחלטה בתוך שבוע ימים לפני עתירה לבג"ץ. "אנו רואים בחומרה רבה את האפשרות הניתנת לבעלויות הפרטים לגבות 'תקורה' משעות ההוראה עצמן. זכותו הבסיסית של כל אחד מתלמידי ישראל לקבל תקצוב הולם לשעות הלימוד מבלי שיקוצצו בשל החלטת משרד החינוך על הפרטת השירות", נכתב.

כך בדיוק נראית הפרטה ונזקיה. התוצאה של המהלך היא שהעשירים יתעשרו וילמדו באוניברסיטה, והעניים יישארו במעגל העוני או עבודות שאין בהם שכר גבוה. זו המדיניות שמובילה ממשלת הימין בראשות נתניהו שתפיסת עולמו גורסת שהמדינה תספק צרכים בסיסיים בלבד ואת היתר יש לרכוש בכסף מלא בשוק הפרטי. זה נכון בחינוך, בריאות או ביטוחים סיעודיים.