משפט ראשון מסוגו: אנשי שירותי הביטחון במשטר אסד נאשמים בפשעים נגד האנושות

משפט ראשון מסוגו נפתח אתמול (חמישי) בעיר קובלנץ בגרמניה נגד שני אנשי שירותי הביטחון סורים הנאשמים בפשעים נגד האנושות, כולל עינויים ותקיפה מינית. כך מסר הבוקר העיתון הקומוניסטי האיטלקי "איל מניפסטו". שני הנאשמים נמלטו מסוריה לגרמניה מאז תחילת המלחמה, והם עומדים לדין במסגרת חוקים בינלאומיים המאפשרים לתביעה בגרמניה להעמיד לדין על פשעי מלחמה שנעשים ברחבי העולם.

פתיחת המשפט נגד הסוכנים הסורים, אתמול, בגרמניה (צילום מסך: הטלוויזיה הטורקית)

כמקובל בגרמניה, לא נמסרו שמו המשפחה ותמונותיהם של הנאשמים: אנוואר ר', הבכיר בין השניים, הוא קצין מודיעין לשעבר הנאשם ב-58 מקרי רצח בבית כלא בדמשק, שם עונו כ-4,000 פעילי אופוזיציה בין 2011 ל-2012. התביעה אומרת כי הוא פיקח על החקירות לפני שעזב את סוריה ב-2012, הוא הגיע לגרמניה ב-2014. השני, איאד א', בן 43, נאשם בעינויים של לפחות 30 פעילי אופוזיציה שנעצרו אחרי הפגנה נגד אסד ב-2011. הוא הגיע לגרמניה באפריל 2018.

עם פתיחת המשפט, הוקראו בערבית האישומים נגד השניים, שישבו מאחורי חלון זכוכית שהוצב כחלק מתקנות בריאותית שאימץ בית המשפט למניעת הידבקות בנגיף הקורונה. כעשרה פליטים סורים ופעילי זכויות אדם החזיקו כרזות מחוץ לבית המשפט שעליהן נכתב "סוריה של אסד היא מדינת עינויים" ו"אסד להאג". פעילי זכויות אדם רואים במשפט ציון דרך חשוב עבור עשיית צדק עם אלפי אזרחים סורים. "מעצרים שרירותיים ועינויים הם כלי נשק מרכזי שבו עושה שימוש משטר אסד כדי להפיץ פחד בקרב הסורים ולדכא את דרישותיהם לדמוקרטיה וצדק", אמר עורך הדין לזכויות אדם אנואר אלבוני, שסיפר כי הוא הוחזק בבית כלא ליד דמשק על ידי הנאשם המרכזי בין השניים. "המשפט ישבור את החסינות של הפושעים בסוריה, מראש המשטר ועד למטה", הדגיש.