מקורות בישראל וארה"ב: נתניהו יזם את טרנספר תושבי המשולש במסגרת עסקת המאה

ההצעה להעביר את יישובי המשולש לשליטה פלסטינית, שנכללת ב"עסקת המאה", הוצעה לאמריקאים על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו – כך אמרו ל"הארץ" מקורות ישראלים ואמריקאים שהיו מעורבים במגעים על התוכנית. נתניהו העלה את הנושא בפני בכירי ממשל טראמפ כבר בשנת 2017, במהלך אחד הביקורים הראשונים בישראל של ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא האמריקאי.

ח"כ יוסף ג'בארין יחד עם ח"כ עאידה תומאסלימאן בהפגנת האלפים שנערכה בשבת בבקה אלגרבייה נגד עסקת המאה של טראמפ (צילום: זו הדרך)

התוכנית שפרסם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בשבוע שעבר כוללת סעיף שמציע להעביר שורת יישובים ערביים באזור המשולש לתחומי המדינה הפלסטינית. בין היישובים שמוזכרים מפורשות במסמך כמועמדים לעבור לתחומי המדינה הפלסטינית: כפר קרע, ערערה, באקה אל גרבייה, אום אלפחם, קלנסווה, טייבה, כפר קאסם, טירה, כפר ברא וג'לג'וליהבמתווה מצוין כי תושבי היישובים הללו "מזדהים כפלסטינים", ולכן כדאי לשקול להעביר את היישובים למדינה הפלסטינית בעתיד. לפי המסמך האמריקאי, יש "לשקול את האפשרות, בכפוף להסכמת הצדדים, שהגבול של ישראל ישתנה כך שקהילות המשולש יהפכו לחלק מהמדינה הפלסטינית. במסגרת הסכם כזה, זכויות האזרח של התושבים בקהילות הללו יהיו בהתאם לחוקים ולפסיקות המשפטיות של הרשויות הרלוונטיות".

המקורות שהיו מעורבים בשיחות על תוכנית השלום סיפרו כי נתניהו העלה את הנושא מול האמריקאים ב-2017, בתור אפשרות ל"פיצוי" הצד הפלסטיני על סיפוח כל ההתנחלויות על ידי ישראל. נתניהו הסביר כי הוא לא יוכל לתמוך בתוכנית שתכלול פינוי התנחלויות, והציע להציג לפלסטינים את שטח המשולש כתמורה בהיקף דומה לשטח שיסופח על ידי ישראל. התוכנית האמריקאית אמנם כוללת גם העברה של שטחים בדרוםמערב הנגב לידי הפלסטינים, אולם יש הבדל משמעותי בין שני המקרים: העברת השטחים המוצעת באזור המשולש כוללת גם את שינוי מעמדם האזרחי של התושבים – מאזרחי מדינת ישראל לאזרחי המדינה הפלסטינית. ההצעה גרמה לשורה של מחאות, כולל הפגנות גדולות שנערכו בשבת בבקה אלגרבייה ובתלאביב. מי שדווקא בירך על הכללת ההצעה במסגרת מסמך רשמי של ממשל ארה"ב הוא יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שקידם את הרעיון הגזעני יותר מכל פוליטיקאי אחר בעשור האחרון. כאשר נתניהו הציג לראשונה את רעיון העברת המשולש למדינה הפלסטינית בפני יועציו הבכירים של טראמפ, כך לפי המקורות, היה ליברמן שר הביטחון בממשלתו וישראל ביתנו הייתה חברה בקואליציה שלו.

לדברי ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) "היום נחשף שהרעיון המסוכן לשלול את אזרחותם של מאות אלפי אזרחים ערבים הוא פרי מוחו הגזעני של נתניהו. מאות אלפי שכניי, חבריי, קרוביי ואחיי נמצאים בסכנה של טרנספר מידי וראש ממשלה מסית אחד מנצח על הכל. בינתיים, גנץ ממלא פיו מים. טרנספר של מאות אלפי אזרחים לא שווה התבטאות?". יצוין שג'בארין הוא תושב אום אלפחם. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), הוסיף ש"נתניהו ביקש מנשיא ארה״ב להעביר את האזרחים הערבים לרשות, אנחנו מבקשים מהאזרחים הערבים להעביר אותו ממשרד ראש הממשלה".