מגבילים את זכות השביתה של עובדי חברת החשמל במאבקם נגד ההפרטה

עובדי חברת החשמל רשאים לשבות בשל ההפרטה החלקית של מערכת ייצור החשמל – קבע ביום חמישי שעבר נשיא בית הדין הארצי לעבודה, יגאל פליטמן. זאת על רקע העיצומים שנוקטים העובדים הכוללים איגביית תשלומים מהציבור עבור צריכת החשמל. כבר בפסיקה קודמת (4.5), כתב פליטמן שקיום שביתה מותנה ב"מידתיות ואופן מימוש".

2017-07-02_201404

פליטמן דחה בשבוע שעבר את בקשות הנהלת החברה ועובדיה לערער על החלטות של בית הדין האזורי לעבודה בחיפה. החלטה אחת התירה לעובדים לשבות והאחרת אסרה עליהם לשבש תשלומים לספקי החברה. השופט הוסיף, כי אין מדובר במקרה נדיר בו יש מקום להתערבות של ערכאת הערעור בהחלטות ביניים של הערכאה הדיונית.

מעבר לכך הבהיר פליטמן, כי כאשר קיימת סכנה מוחשית למקום העבודה או לתנאי ההעסקה – רשאים העובדים לשבות. כך היה ברשות השידור, כך היה בחיפה כימיקלים וכך הוא בחברת החשמל, כאשר ברור שהוצאת חלק ניכר מן הייצור לידיים פרטיות תשפיע על תנאי ההעסקה. עוד הוא שב ומדגיש את "חובת ההיוועצות של המעסיק בעובדיו לפני ביצוע שינויים מהותיים – חובה החלה גם על המדינה בכובעה כמעסיק (ובמקרה הנדון, כבעלת השליטה בחברת החשמל). דבר לא ייגרע ממשילותה, שאינה ללא מיצרים, אם תקיים חובה זו".

לגבי היקף השביתה אומר פליטמן, כי עובדי חברת החשמל מחזיקים את השלטר של המדינה ו"אינם יכולים להורידו עליה". הוא הדגיש עוד: "זכות השביתה שהותרה אינה לעולם עומדת, אלא היא תלוית נסיבות ונבחנת מעת לעת גם עלפי התנהלות הצדדים לסכסוך". במילים אחרות: מדובר בזכות שביתה מותנית.

ובכל זאת, מדובר בפתח לתקווה שניתן לעובדים, בשונה ממקרה המאבק בנמלים נגד ההפרטה. יש הסבורים שפתח זה ייסגר במהירות, כפי שסבור הפרשן הכלכלי הוותיק גדעון עשת ("ידיעות אחרונות" לשעבר) בטור שפרסם לאחרונה בבלוג שלו – ושחלקים ממנו יתפרסמו השבוע ב"זו הדרך".

אין לשכוח שמליאת הכנסת אישרה לפני שלוש שנים את הצעת החוק של יו"ר סיעת הבית היהודי דאז, ח"כ איילת שקד, ושרת המשפטים דהיום, שביקשה "לאסור על שביתות פוליטיות במשק". יחד עם שקד חתום על ההצעה גם חבר הכנסת עופר שלח מ"יש עתיד".

בדברי ההסבר לחוק נאמר: "הצעת החוק מבקשת לעגן בחקיקה את פסקת בית המשפט העליון בנושא, ולקבוע כי בניגוד לשביתות שתכליתן להגן על העובדים או על הארגון שימשיכו להתאפשרשביתות המבקשות למנוע שינוי מבני במשק המדינה בלי שיש בו השפעה ישירה על תנאי העובדים – ייאסרו".

כבר בגיליון קודם של "זו הדרך" (מס' 18, 15.5) שאלנו: "בהיעדר חוקה בישראל או חוק יסוד המסדר את זכות השביתה כזכות בסיסית של כל ציבור עובדים, ובעקבות הפסיקות האחרונות השבות ומזכירות 'מידתיות' בנקיטת צעדים ארגוניים, השאלה הנשאלת היא האם זכות השביתה קיימת בכלל בישראל?״ התשובה היא שלילית, כמובן.

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב