מאבק הנכים: קטעו נאום של שר האוצר משה כחלון וחסמו כבישים במרכז הארץ

נאום של שר האוצר משה כחלון בוועידת העיתון "כלכליסט" שנערכה הבוקר (שני) בתלאביב נקטע כמה וכמה פעמים על ידי פעילים חברתיים שנכחו במקום. נכים שהיו במקום צעקו קריאות בוז לעבר כחלון שהתייחס למחאתם: "הם צודקים שבשנת 2003 הפסיקו את ההצמדה של קצבאותיהם. לכן החזרנו אותה, ובשנים הקרובות לא נראה את התופעות האלה". כחלון לא גילה כי שר האוצר ב-2003, הוא ראש הממשלה דהיום בנימין נתניהו.

מחאה נוספת שאליה התייחס השר היא מחאת התושבים שפונו מבתיהם בשכונת גבעת עמל בתלאביב שאף הם קטעו את נאומו. כמה מהם צעקו לעברו "למה לא מצאת לנו פתרון?" וקראו לו "תעזור לילדים שלנו". לאחר דקות ארוכות הוחזר הסדר וכחלון אמר בתגובה כי תושבי השכונה שפונו "מקבלים מאיתנו את כל הגיבוי". הוא גם לא הרחיב על "הגיבוי" שנותנת ממשלת הימין לסילוק התושבים מבתיהם.

במקביל קיימו הנכים מספר חסימות כבישים במרכז הארץ. כביש 4 נחסם לתנועה לכיוון דרום באזור צומת קוקה קולה שבגבעת שמואל, זאת כחלק ממחאת ארגוני הנכים. מוקדם יותר נחסם למשך שעתיים כביש 2 בקטע שבין מחלף הסירה ומחלף גלילות, אך נפתח לתנועה לאחר מכן. בנוסף, קבוצת נכים התייצבה בבניין הוועד הפועל של ההסתדרות במחאה נגד היו"ר אבי ניסנקורן ושומרי הבניין מנעו את הכניסה של המוחים.

2

הנכים זועמים על הדיווחים לפיהם שכר המינימום יעלה שוב – ללא התייחסות לקצבת הנכות. אלכס פרידמן, מפעילי המאבק ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם" אמר הבוקר: "אבי ניסנקורן אדם רגיש ומחויב לנושא באופן אישי, כולנו תקווה שיבהיר את עמדתו בהקדם ויעמוד לצד הנכים במאבק כפי שהבטיח לי בפגישתנו לפני הבחירות. החגים מתקרבים, הנכים יישארו רעבים גם השנה, זה לא יכול להימשך כך".

אתמול דחה מטה מאבק הנכים את המתווה שהציע ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלפיו תקציב הנכים יגדל בתוך ארבע שנים בארבעה מיליארד שקלים, הכנסתם של נכים שלא מסוגלים לעבוד לא תפחת מ-3,200 שקל לחודש ומ-4,000 עבור נכים קשים, ולא תקוזז קצבתו של נכה שעובד עד שכר של 4,200 שקל בחודש.

"המתווה הזה יותיר יותר מ-150 אלף בני אדם מתבוססים בקצבת עולב שאינה מאפשרת חיים", נמסר ממטה המאבק. "לא נותיר פצועים בשדה הקרב של הפוליטיקאים, ולא ניתן לעשות קרבות הורדות ידיים של קרדיטים על הגבות השבורים שלנו. אנו נמשיך להיאבק עד שקצבת הנכות תושווה לשכר המינימום, בפעימה אחת, לבסיס הקצבה, באופן שוויוני, כולל ילדים עם מוגבלות".

יצוין שבשבוע שעבר הפגינו נגד נתניהו אנשי ארגון "נכה לא חצי בן אדםמול כנס הרמת הכוסית של הליכוד, ולאחר מכן התחדשו פעולות המחאה: ביום חמישי חסמו הפעילים יחד עם פעילי קבוצת "הפנתריםאת צומת יקום, את כביש 2 לכיוון צפון ואת מחלף הכפר הירוק לכיוון מערב. במקביל, התקיימה הפגנת תמיכה במאבק הנכים בכיכר רבין בתל אביב במהלכה נחסם לתנועה רחוב אבן גבירול. בהפגנה נשאו המוחים שלטים בהם נכתב "דורשים צדק, לא רוצים צדקה". בשבוע שעבר גם חסמו הפעילים את הכניסה לנמל התעופה בן גוריון, וכן את הכניסה לאזור התעשייה אפק בראש העין.