לשנות את השיטה – לא את הסביבה: מיליונים צעדו ברחבי העולם בגלל משבר האקלים

מיליוני בני נוער ועובדים ברחבי העולם ובישראל השתתפו אתמול (שישי) בשביתת האקלים העולמית השנייה. במקומות רבים בעולם, מניו יורק בצפון ועד בואנוס איירס בדרום, המחאה הסביבתית הגלובלית הפכה למחאה נגד הקפיטליזם. "לשנות את השיטה הקפיטליסטית לא את הסביבה", נאמר בכרזות רבות ובשפות שונות בהפגנות, בהן השתתפו על פי הערכת העיתון הבריטי "גרדיאן" כשישה מיליון אישה ואיש.

זהו השבוע השני של המחאה של המחאה. במסגרת המחאה, המקיפה יותר מ150 מדינות, דרשו המוחים ממנהיגי המדינות להכיר בנזקי משבר האקלים, ולפעול ביחד כדי לצמצם אותם. ההפגנות במסגרת "שבוע האקלים", נערכות לקראת ועידת האו"ם שנפתחה בשבוע.

הקונפדרציה הבינלאומית של האיגודים המקצועיים (ITUC) בה חברה ההסתדרות והמקיפה יותר מ-200 מיליון עובדים, פרסמה הצהרת תמיכה בשביתה וקראה לחבריה להצטרף אליה. "העובדים הם בחזית שינוי האקלים. יש לנו רק 11 שנים לייצב את עליית הטמפרטורה על 1.5 מעלות צלזיוס בלבד", נכתב בהצהרת הקונפדרציה, שדורשת מהממשלות לצמצם פליטות פחמן דו חמצני שתורמות להתחממות הגלובלית, ליישם תכניות פיתוח ולהפנות תקציבים למעבר לכלכלה ירוקה. יצוין שכדרכה בכל אירוע סולידריות בינלאומי, רק ההסתדרות לא קראה לחבריה לקחת חלק בהפגנות והשביתות.

בשבוע שעבר נערכו הפגנות ברחבי תבל בהשתתפות של כארבעה מיליון בני אדם, רובם תלמידים ובני נוער. ההפגנות נערכו ב-150 מדינות ברחבי העולם, גם בישראל. ההפגנה הגדולה ביותר נערכה בניויורק, שם שמעו כ-300 אלף מפגינים את נאומה של מובילת המחאה, הנערה השבדית גרטה טונברג.

טונברג בת ה-16 עלתה לכותרת כאשר החלה, בשנה האחרונה, למחות לבדה מול ממשלת שבדיה בדרישה להיאבק במשבר האקלים. היא קראה לבני נוער בשבדיה וברחבי העולם להצטרף לשביתה, ומאז הייתה למנהיגה הלא רשמית של היוזמה. לקראת ועידת עצרת האו"ם בניו יורק החודש יצאה במסע לארה"ב שם היא עתידה לנאום בוועידה ולהיפגש עם מנהיגי מדינות נוספים.

הפעילה הסביבתית גרטה טונברג, 16, בהפגנה שנערכה אתמול בניו יורק (צילום: הומניטה)

השבוע נאמה טונברג בוועידת האו"ם ואמרה "המסר שלי הוא שאנחנו נצפה בכם. זה לא בסדר, אני לא צריכה להיות כאן, אני צריכה להיות בבית הספר בצד השני של האוקיאנוס, אבל אתם באים אלינו הנוער לתקווה. איך אתם מעיזים?" בנאומה, שזכה לתגובות רבות ברחבי העולם, ביקרה טונברג את המערכת הכלכלית הקפיטליסטית שמובילה לדעתה למשבר ומונעת את פתרונו כי "אנשים סובלים, אנשים נהרגים, מערכות אקולוגיות שלמות קורסות, אנחנו בעיצומו של עידן הכחדה המונית אבל כל מה שאתם מסוגלים לדבר עליו הוא כסף וסיפורי פיות על צמיחה כלכלית נצחית, איך אתם מעיזים?".

במסגרת המחאה העולמית, כ-3,000 איש צעדו אתמול (שישי) במרכז תל אביב בדרישה להכריז על מצב חירום בשל משבר האקליםהמשתתפים, רובם נערים ונערות, נשאו דגלים ושלטים, שעליהם נכתב בין השאר: "נגמר לי האוויר" ו"להחליף את השיטה להציל את הסביבה". בין הצועדים: פעילי פורום הסביבתי של חד"ש וחברי ברית הנוער הקומוניסטי הישראלי (בנק"י).

משתתפי ההפגנה צעדו מבית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי לכיכר הבימהבניגוד להפגנות קודמות בישראל, שאותן ארגנו תנועות בודדות, מאחורי הצעדה בתל אביב עומדת קואליציה רחבה, שכוללת את הארגון הסביבתי מגמה ירוקה ועמותת שומרי הבית. כמו כן משתתפים בהפגנה פעילי תנועת "מרד בהכחדה".

ההפגנה בתלאביב נערכה במסגרת אירוע המחאה הבינלאומי בעקבות משבר האקלים. מארגני המצעד מסרו "תנועת האקלים של ישראל מזמינה לאירוע מחאה אזרחי בינלאומי בדרישה מממשלות העולם להכריז על מצב חירום אקלימי ולפעול בהתאם. זה החיים שלנו. זו הבריאות שלנו. זה בוער עכשיו." יצוין שהפורום הסביבתי של חד"ש המחיז ביום שלישי האחרון בכיכר הבימה את התעלמותו של נתניהו מסוגיית האקלים. זאת, בעקבות אי הגעתו לוועידת האו"ם שדנה עתה במשבר המעמיק.

עוד בנושא, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 7):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019/09/G38_2019.pdf

עוד בנושא, בגיליון של השבוע שעבר של "זו הדרך" (עמ' 4):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019/09/G37_2019.pdf