כישלון תכניות התעסוקה בנגב: רק רבע מהנשים הערביות-בדואיות עובדות

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) קיימה אתמול (שלישי) דיון בנושא תעסוקת נשים ערביות בדואיות בנגב. בדיון השתתפו נשים בדואיות תושבות הנגב ונציגי ארגונים הפועלים בתחום, אשר סיפרו על המצוקות והקשיים שחוות נשים בדואיות בנגב המבקשות להשתלב בשוק התעסוקה ביניהם קשיי שפה, גיל, היעדר תשתיות ותחבורה ציבורית, היעדר מענים מרשויות הרווחה והתעסוקה התואמים את צרכיהן ועוד.

5

הדיון שנערך אתמול על תעסוקת נשים בדואיות בוועדה לקידום מעמד האישה (צילום: הכנסת)

כמו כן, בדיון הציג פורום דוקיום בנגב דו"ח אודות מצב תעסוקת נשים בדואיות בנגב הנתון המרכזי העולה מן הדו"ח מראה כי תכנית חומש לפיתוח וצמיחה כלכלית בחברה הבדואית בנגב שהפעילה הממשלה בשנים 2016-2012 כשלה בהעלאת אחוז התעסוקה בקרב נשים בדואיות בנגב: בעוד שהיעד שהוצב לתכנית היה להעלות את אחוז תעסוקת הנשים הבדואיות מ-23% ל-41% עד שנת 2020, עד היום עלה אחוז התעסוקה ל-24%, כלומר עלייה של אחוז אחד בלבד. לתכנית הוקצו כ– 274 מיליון שקל והיא פעלה תחת משרד ראש הממשלה .

תכנית חומש נוספת למגזר הבדואי אמורה להתחיל לפעול השנה, עד שנת 2021, תחת משרד החקלאות. היעד שהוצב לתכנית זו בתחום שילוב נשים בדואיות תעסוקה, זהה ליעדה של התכנית הקודמת– 41%. בדיון דרשה יו"ר הוועדה ח"כ תומאסילמאן להבין האם בחנו משרדי הממשלה את תוצאות התכנית הראשונה, את הסיבות לכישלונה בתחום התעסוקה שכן לדבריה "מיליונים הושקעו ללא תוצאות". 

חברי הכנסת שנכחו בדיון הצטרפו לדרישתה של יו"ר הוועדה לבחינת כישלון תכנית החומש הראשונה וכן ביקשו להציב את העיסוק בתחום התעסוקה בתוך עיסוק רחב יותר באוכלוסייה הערבית ככלל ובאוכלוסייה הערביתבדואית בנגב בפרט. ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) הדגיש ש"כדי להשיג תוצאה צריך לדבר על מיליארדים, לא על מיליונים ולהשקיע בכל התחומים. יצירת מקומות עבודה לנשים בדואיות בנגב זו השקעה משתלמת לטווח הארוך, לכל הצדדים".

בתום הדיון סיכמה יו"ר הוועדה וביקשה לשים דגש על טיפול בבעיית הכפרים הלא מוכרים: "אם הממשלה לא תשכיל להבין שאי אפשר להמשיך במדיניות כזו של למחוק אנשים שנמצאים בשטח ולמנוע מהם זכויות בסיסיות ביותר, הנשים בכפרים הלא מוכרים לא יוכלו להשתלב בשוק העבודה. אישה לא יכולה לצאת לעבודה במצב שבו אין חשמל ומים בבית ואין תחבורה ציבורית. בנוסף, על הממשלה לבדוק עצמה היטב בביצוע התכניות שלה. אני מבקשת לקבל ממשרדי הממשלה הרלוונטיים דוחות שבוחנים את התכנית הקודמת, את הפער בין התכנית לבין התוצאה וגם את כל התכניות לעתיד. כמו כן אני מדגישה את החשיבות של להתחבר לארגוני השטח, בדגש על ארגוני הנשים, שסללו את הדרך לתעסוקת נשים הרבה לפני שהממשלה החלה לפעול בתחום. יש ללמוד מהידע והניסיון שהם צברו. כולנו רוצים שנשים ישתלבו בתעסוקה אבל לא שיהפכו לכוח עבודה זול, מנוצל ומדוכא בתהליך הזה".

עוד הדגישה ח"כ תומאסלימאן ש"לא ניתן להפריד בין הסוגיה של העסקת נשים ערביות בדואיות בנגב מכל נושא ההכרה בכפרים הבלתי מוכרים ושלילת הזכויות הבסיסיות ביותר של האזרחים שם או ממדיניות ההריסות וההסתה נגד הערבים הבדואים.
הוועדה לקידום מעמד האישה בראשותי, תמשיך לעקוב אחרי יישום התכנית החדשה להעסקת נשים בדואיות בנגב, ואדאג לקבל לידי את כל דוחות העבודה בנושא מהמשרדים הממשלתיים הרלוונטיים. כל הכבוד לנשים הערביות הבדואיות בנגב אשר חרף כל החסמים והקשיים, ממשיכות לצמוח ולפרוח".