יפגינו בחמישי הקרוב ביד ושם בעת ביקורו של רה"מ ההונגרי הגזען

פעילים יפגינו ביד ושם וירושלים ביום חמישי הקרוב בעת ביקורו במוסד של ראש ממשלת הונגריה הגזען, ויקטור אורבן. אמנסטי ישראל פנה להנהלת יד ושם בשבוע שעבר וקרא למוסד לבטל את ביקורו הצפוי של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן במוסד. "למדנו שהביקור אכן יתקיים ביום חמישי הקרוב בשעה 15:00. אמנסטי קוראת לציבור הישראלי לפנות בדחיפות ליד ושם בכל אמצעי אפשרי בדרישה לבטל את ביקורו המתוכנן של אורבן, ולהצטרף להפגנה מחוץ ליד ושם בשעות הביקור, אם לא יבוטל", נמסר מהסניף הישראלי של ארגון זכויות אדם הבינלאומי.

2018-07-16_193545

באמנסטי מסרו ש"יד ושם משמש מזה שנים כמכבסה של ממשלת ישראל להלבנה ולהכשרה של שיתופי פעולה וקשרים דיפלומטיים עם מנהיגים עריצים, פשיסטים, אנטישמיים ופושעי מלחמה, למען תמיכתם במהלכים שונים של ישראל שמפרים את זכויות האדם ואת החוק הבינלאומי. אנו אומרים לא להבלגה על אנטישמיות, גזענות ורדיפה אנטידמוקרטית. אנו אומרים כי חובה לעצור את הביקור המבזה הזה".

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הצהיר לפני כשנה בטקס רשמי כי מיקלוש הורטי, שליט הונגריה בזמן מלחמת העולם השנייה, היה מנהיג דגול ויוצא דופן, אף על פי שזה היה לאומן ואנטישמי, ואף הצטרף לברית מדינות הציר מלחמת העולם השנייה והיה שותף פעיל לאידיאולוגיה הנאצית. זו לא הייתה הפעם הראשונה שאורבן שיבח את הורטי, והקונגרס היהודי העולמי, הארגון היהודי המרכזי בהונגריה ומוזיאון הנצחת השואה בארצות הברית גינו בחריפות דברים אלה.

בנוסף למדיניותו של אורבן לשכתוב ההיסטוריה ההונגרית בתקופת השואה ולשבח, להלל ולהנציח את מנהיגי הונגריה דאז, אשר סייעו ברציחת היהודים במדינתם, אורבן מקדם גם חקיקה אנטי דמוקרטית ולמעשה הוא שליט עריץ בארצו.  הוא דיקטטור פשיסטי ואכזר בהתהוות, שרודף אנשי שמאל ופעילי איגודים מקצועיים, ארגוני זכויות אדם, פליטים ומבקשי מקלט, יהודים, להט"בים, בני רומא וכל מי שהוא מגדיר כ"זר". רק השנה אורבן ניצח על קמפיין ציבורי אנטישמי נגד ג'ורג' סורוס, תוך שימוש בשפה וביטויים הלקוחים מתוך כתבים נאציים ישנים.

יצוין שאורבן איננו המנהיג הראשון שהביקור הדיפלומטי יגיע באופן בזוי ליד ושם. קדמו לו הרמטכ"ל הבורמזי, שהוא ראש החונטה הצבאית במיאנמר, אשר ניצח על טיהור אתני, רצח עם וכינון משטר אפרטהייד בארצו, נשיא סרי לנקה המואשם בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות ואחראי אף הוא על טיהור אתני, וכן מנהיגים נוספים אשר ביצעו פשעים נגד האנושות. "לצערנו הרב, ביקורים קודמים של מנהיגים מפרי זכויות אדם לא בוטלו", נמסר.

פנייתו של עו"ד איתי מק ופעילי זכויות אדם ליו"ר יד ושם:

https://adobe.ly/2Li2beB

לאירוע בפייסבוק הפגנת מחאה מחוץ למוסד בעת הביקור של אורבן ביום חמישי:

https://www.facebook.com/events/1736862346429232

על הקשר בין ממשלת הימין בישראל לבין ממשלות הימין באירופה, ר' עמוד השער בגיליון "זו הדרך" האחרון:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018/07/G27_2018.pdf