יוטלו קנסות על העובדים באתרי בניין: ביקורת קשה בכנסת על ההסכם שנחתם בין ההסתדרות לקבלנים

ביקורת קשה נמתחה אתמול (רביעי) בכנסת על הסכם עליו חתמו לאחרונה ההסתדרות והקבלנים ("התאחדות בוני הארץ") בשל סעיף לפיו ניתן יהיה להטיל קנסות על פועלים שיפרו הוראות בטיחות. יצוין שהכסף יועבר לקרן בשליטת הקבלנים. יצוין שנציגי ההסתדרות והקבלנים סרבו להגיע לדיון בנושא שנערך בוועדה לביקורת המדינה.

2018-12-06_202335

עושים יד אחת נגד פועלי הבניין: ראשי ההסתדרות והקבלנים לאחר חתימת ההסכם באמצעותו ניתן לקנוס עובדים (צילום: ההסתדרות)

"ההסכם בין התאחדות בוני הארץ ובין ההסתדרות הוא הסכם מצמרר", אמרה בפתח הדיון יו"ר הוועדה, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) שיזמה את הדיון. עוד אמרה יחימוביץ' כי "במצב הקיים של היעדר תקני בטיחות, רשם הקבלנים לא מפעיל סנקציות על יזמים וקבלנים. אך בסופו של דבר נחתם הסכם שקובע שיש רק קבוצה אחת שאמורה לשאת בעונש ולשלם את המחיר פועלי הבניין עצמם. בעיני זה מצמרר. מוסרית ומעשית, מה גם שרוב תאונות בניין נגרמות לא בגלל שעובדים לא חבשו קסדה, אלא כי לא נעשה מינימום למנוע מוות, כמו פריסת רשתות מתחת לפיגומים שקבלנים נמנעים מלעשות. העובדים הם גם משלמים בדמם, או נשארים נכים".

גם ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) הצטרף לביקורת ואמר: "אני מברך על התייצבותה של ההסתדרות למאבק, ומצטער על כך שהם לא באו להתייחס לשאלות הקשות העולות מן הדיון. מה שקורה בשטח עדיין חמור מאוד בלי קסדות, בלי רתימה בגובה. הדיבורים משמעותיים אבל הם לא שווים שום דבר. צריך לקדם שינויים בשטח. צריך לבדוק אם ההישגים שהושגו בהסכם של ההסתדרות הם ההישגים הנכונים".

היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, עו"ד ישראל אסל, הוסיף ש"ההסכם בין ההסתדרות להתאחדות בוני הארץ נוגד את כל תקנות הבטיחות בעבודה וגם את פסיקות בית המשפט העליון. כתוב בצורה מפורשת שמנהל העבודה אחראי לבטיחות עכשיו העובד אחראי". עו"ד אסל תלה את האשמה במשרד העבודה: "החוליה הכי חלשה במשרד העבודה זאת התובעת הראשית. כמה כתבי אישום היא הגישה לבית הדין לעבודה בגין הפרת פקודת הבטיחות לעבודה? זה כמו בית משפט לתעבורה צריך רק להוכיח יסוד עובדתי. זה הכי קל שבעולם. איפה כתבי אישום?".

עו"ד הדס תגרי, שמנהלת את הקבוצה למאבק בתאונות הבנייה, אמרה לגבי הסכם ההסתדרותהקבלנים כי "להערכתי הדבר הטוב בהסכם הזה הוא שאי אפשר ליישם אותו. במישור ההצהרתי, חמור להטיל את האחריות על הפועלים. הבעיה המרכזית שלנו היא משרד העבודה, שהנושא הזה לא עומד שם על סדר היום. יש עלייה של 30% במספרי ההרוגים מאז שנה שעברה. מנהל מינהל הבטיחות ארז מימון התפטר תוך האשמות קשות כלפי הנהלת המשרד. עברו שישה שבועות מאז ולא מינו עדיין את ועדת האיתור שצריכה לפרסם מכרז וגם לזהות מועמדים".

תגובה לעניין זה הסביר הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, מוטי אלישע, כי "זה תפקיד מורכב, ולכן ביקשתי שנגייס מועמדים באמצעות חברה חיצונית. בינתיים יש ממונה בפועל, אריק שמילוביץ' שעשה את התפקיד בעבר. תוך שישה חודשים ימונה ממונה בטיחות".

על כך העירה עו"ד תגרי: "יש 20 תקנים לא מאוישים לפני שמוציאים תקנים למשרות חדשות?! רק בחודשיים האחרונים יצאו מספר מכרזים. מה קרה איתם? למה אנחנו לא רואים עוד מפקחים. עד דצמבר אמרתם אי אפשר בגלל תנאי השכר. אחרי זה השר כץ אמר חוזים אישיים והבעיה הזו נפתרה. זה היה לפני שנה. שום דבר לא השתנה. הנושא של קו חם עוד חצי שנה. למה? איך אתם מטילים עליהם קנסות בלי שיש להם אפילו לאן להתלונן?".

עוד בנושא ר' ידיעה שפורסמה בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 3):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018/12/G46_2018.pdf