טבח מפגינים בעיראק; מזל"ט חמוש פגע בביתו של מוקתדא א-סאדר בן בריתו של הקומוניסטים

25 בני אדם נהרגו אמש (שישי) בכיכר מרכזית בבגדאד, כשחמושים פתחו באש חיה ממכוניות כך אמרו גורמי ביטחון ורפואה בעיראק. עוד כ-130 מפגינים נפצעו מירי של אלמונים חמושים בבגדד. לפי דיווח ברשת "אל ערביה", המפגינים נורו למוות בידי חברי המיליציה "עסאיב אהל אלחק" הנתמכת על ידי איראן ואשר הוקמה על ידי קייס אלחזאלי. הם פתחו באש כבדה לעבר המפגינים ודרשו מכל מי שהיה באזור המחאות לעזוב את המקום. עוד נמסר כי מפגינים רבים שחששו לחייהם ברחו מכיכר חילאני לכיכר תחריר הסמוכה ולמסגדים בסביבה כדי לתפוס מחסה.

מפגינים, אתמול, במרכז בגדאד (צילום: אל ערביה)

בשעות הצהריים דווח כי מזל"ט חמוש פגע בביתו של המנהיג הרוחני השיעי מוקתדא אסאדר במדינה. תנועתו של אסאדר שותפה בסיעה משותפת עם המפלגה הקומוניסטית בפרלמנט העיראקי והיא הסיעה הגדולה בבית המחוקקים בגדאד. אסאד מתנגד לנוכחות האמריקאית והאיראנית על אדמת ארצוץ

ההתקפה על המפגינים הייתה בין הקטלניות מאז החלה המחאה בעיראק לפני כחודשיים נגד הממשלה. המחאה החלה כהפגנות נגד השחיתות הממסדית והמצב הכלכלי הקשה אבל הפכה בהדרגה למחאה המופנית גם נגד איראן השכנה. פרוץ המחאה באוקטובר נהרגו יותר מ-450 מפגינים.

המפגינים, שנותרו ברחובות חרף התפטרות ראש הממשלה עאדיל עבד אלמהדי לפני שבוע, שולטים בחלקים מהמגשרים ג'ומהוריה, סינאק ואחר ומתכתשים עם כוחות הביטחון. כל הגשרים מובילים ל"אזור הירוק" בבירת עיראק המבוצר היטב, המשמש מקום מושבה של ממשלת עיראק ושל נציגויות זרות. יצוין שאיש הדת השיעי הבכיר ביותר בעיראק, עלי סיסתאני, אמר אתמול כי על ראש הממשלה החדש להיבחר ללא התערבות זרה, ברומזו לבחישה האיראנית בענייני המדינה. זאת אחרי שהשבוע נצפה מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, גנרל קאסם סולימאני, בביקור בבגדאד, בניסיון לגבש תמיכה סביב ממשלה חדשה. סיסתאני, שמתערב בעניינים פוליטיים רק בעתות משבר, שב לגנות את הרג המפגינים.