חרף הרשעתו 'לולה' ירוץ שוב לנשיאות ברזיל; בחירות באפריל בוונצואלה

בית המשפט לערעורים של ברזיל החליט אתמול (רביעי) ובתום ישיבה שארכה יותר מ-8 שעות, לאשרר את הרשעתו בעבירות שחיתות והלבנת הון של הנשיא לשעבר לואיש אנאסיו "לולה" דה סילבה. החלטת השופטים עשויה למנוע מ"לולה" להתמודד לבחירות לנשיאות שייערכו באוקטובר השנה, אך באפשרותו להגיש ערעורים נוספים לבתי משפט גבוהים יותר. הבוקר התכנסה הנהגת מפלגת העובדים והמזכ"לית, גלייסי הופמן, הכריזה "לולה יהיה מועמד השמאל לנשיאות ברזיל". בעת הקראת פסק הדין, מאות אלפים הפגינו בקרבת בית המשפט בפורטו אלגרה ועוד עשרות ערים ברחבי המדינה.

2018-01-25_195853

כרזה שהופצה בימים האחרונים ברחבי פורטו אלגרה "להשתלט על העיר כדי להגן על לולה"

בברזיל, הסמכות העליונה בעניין מועמדויות לנשיאות נתונה בידי בית המשפט העליון לענייני בחירות. מחליפתו של דה סילבה, הנשיאה דילמה רוסף שהודחה באמצעות הפיכת חצר על ידי הימין, אמרה כי הרשעתו תשים קץ לניסיונות לצמצם את הפער החברתי בברזיל, מאבק שניהלה מפלגתם מאז זכתה בפעם הראשונה בבחירות ב–2002. "אנחנו מביטים לעבר העתיד של ארצנו", אמרה, "לא מדובר בסכסוך קצר ימים. נמשיך להיאבק וננצח".

דה סילבהשכיהן כנשיא מ-2003 עד-2010, הוא המנהיג הפופולרי ביותר בהיסטוריה של ברזיל המודרנית. הסקרים שנערכו לפני ההרשעה הראו שהוא המועמד לנשיאות המועדף על הציבור הברזילאי. אישרור. לקראת הפסיקה, פנה ראש עיריית פורטו אלגרה נלסון מרשזאן לצבא וביקש להגן על העיר מפני אלפי תומכיו של לולה הצפויים להגיע לשמוע את החלטת בית המשפט. אך לא נרשמו כל אירועים חריגים במהלך ההפגנות.

ביום רביעי האחרון הכריז נשיא ונצואלה הסוציאליסטי, ניקולס מדורו, כי הוא ערוך להתמודדות לכהונה נוספת בבחירות שיערכו בחודש אפריל הקרוב. בשיחה עם כתבים אמר מדורו כי הוא "מוכן להתמודדות" אם מפלגת השלטון הסוציאליסטית המאוחדת תבקש זאת ממנו.

האספה המכוננות של ונצואלה החליטה ביום שלישי כי ב-30 באפריל יתקיימו הבחירות לנשיאות המדינה, כדי להגדיל את הקואליציה של מפלגות השמאל ועל מנת להילחם במשבר הכלכלי המחמיר. מחלקת המדינה של ארצות הברית מסרה כי היא "מתנגדת בחריפות להחלטת ונצואלה על קיום הבחירות לנשיאות המדינה עד סוף חודש אפריל".