ח"כ תומא-סלימאן שבה ודרשה תשלום שכר מלא לצוותי הרפואה בעת משבר הקורונה

יו״ר הוועדה המיוחדת לרווחה ועבודה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) פנתה אתמול (שלישי) לראש ממשלת המעבר, בנימין נתניהו, בדרישה להתערב כדי להבטיח כי הצוותים הרפואיים החייבים בבידוד יקבלו תשלום מלא על ימי הבידוד. במכתבה נאמר: "התעקשות האוצר על קיצוץ בפועל בפיצויים של הצוותים הרפואיים אינה מקובלת וממשיכה מגמה ברורה בה האוצר אינו מעוניין לפצות באופן הולם את האזרחים הנפגעים מהמגיפה. סירוב זה לתמוך בצוותים הרפואיים מעורר שאת נפש גדולה עוד יותר לאור העובדה שהם עמוד התווך של ההתמודדות של כלל החברה עם המגיפה".

צוות רפואי בבית חולים שיבא בדקה דמויה לזכרה של האחות סוזי לוי שנפטרה השבוע מנגיף הקורונה. לוי היא האחות ואשת הצוות הרפואי הראשונה שמקפחת את חייה מקורונה בעת מילוי תפקידה (צילום: הסתדרות האחיות)

יצוין שביקורת קשה נמתחה ביום שני האחרון בוועדת הרווחה והעבודה של הכנסת בעקבות עמדת האוצר לגבי שכרם של הרופאים בעת משבר הקורונה. בדיון שהתקיים סביב המחלוקת על שכר הצוותים הרפואיים בתקופת משבר הקורונה, אמר סגן בכיר לממונה על השכר במשרד האוצר, אפרים מלכין: "דרישות צוותי הבריאות מוגזמות ולא מאוזנות. ההסתדרות הרפואית דורשת שכל רכיבי השכר ישולמו במלואם לצוותים רפואיים שנמצאים בבידוד, בהסתמך על תורניות עבר ונתוני עבר נוספים, מבלי שירדו להם ימי מחלה. אבל מאות אלפי עובדים במדינה במקצועות אחרים פושטים את הרגל או שאינם רשאים להגיע למקום העבודה שלהם, על לא עוול בכפם, על חשבון מכסת ימי החופשה שלהם. רופא שיושב במלונית או בבית לא מבצע את מלוא העבודה. נכון שהמצב חריג ולא מאפיין, ואנחנו מוכנים לתת לעובדי מערכת הבריאות חלק גדול מההשתכרות שלהם, אבל לא מאה אחוז ולא שכלל ימי המחלה יהיו על חשבון המעסיק. הצענו לשלם לעובדי מערכת הבריאות הנמצאים בבידוד בין 80% ל 90% מהשכר שלהם, כשמכסת ימי המחלה תהיה על חשבון מכסת העובד".

מנכ"ל ההסתדרות הרפואית בישראל, עו"ד לאה ופנר, אישרה כי נציגי הצוותים הרפואיים סירבו להצעה זו. "ההשוואה לכלל המשק היא לא הגיונית", אמרה. בעקבות דבריו מלכין, יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת), תקפה בחריפות את עמדת משרד האוצר: "שר האוצר התחייב בפני חברי כנסת שיינתן מאה אחוז מהשכר. לא ייתכן שפקידי האוצר לא ממלאים אחר הוראות שר האוצר. הצוותים הרפואיים המחויבים להיכנס לבידוד לא בחרו לשבת בבית ולהיעדר מהעבודה. חלק גדול מהם משקיע שעות בהתייעצויות גם כשהוא בבידוד. לחברי כנסת ושרים שנכנסים לבידוד לא פוגעים לשכר, ולרופאים כן. עלינו לתת להם את כל התמיכה, כולל הכלכלית, כאשר הם מטפלים בנו, בהורינו ובילדינו. הוועדה דורשת ממשרד האוצר לספק את המענים לצוותים הרפואיים עד תחילת השבוע הבא, ובמקביל אפנה לשר האוצר". ח"כ תומאסלימאן וח"כ אחמד טיבי (תע"ל – הרשימה המשותפת) הבהירו שהרשימה המשותפת לא הייתה מצביעה בעד אישור תקציב החירום בסך 80 מיליארד שקלים ומעבירה אותו בקולותיה, אם שר האוצר לא היה מתחייב בפנינו לתת לרופאים את מלוא השכר". ח"כ טיבי, שהוא רופא, הוסיף: "צוותי הרפואה צריכים להרגיש שמישהו מתגמל אותם על עבודת הקודש. אנחנו לא מצליחים לחדור את מסך הברזל של אנשי משרד האוצר. זאת כפיות טובה מצד המדינה. שר האוצר אמר לי הבוקר כי הצוותים הרפואיים שנדבקו בנגיף הם פצועי קרב ואסור להפקיר אותם".

יו"ר ארגון הרופאים עובדי המדינה, ד"ר זאב פלדמן, הדגיש ש"זה ליקוי מאורות. רופאים ואחיות מאושפזים ומבודדים. העניין הוא לא כסף. הרופאים מחכים לזה מבחינה מוראלית. זאת אמירה. אנחנו מסתכנים ומסכנים את בני משפחותינו. אנחנו עומדים על זה שימי הבידוד יוכרו כימי עבודה". יו"ר ארגון המתמחים לרפואה, ד"ר ריי ביטון, הוסיף: "שולחים אותנו לקרב עם מיגון מינימלי. החיים שלנו בסכנה. אנחנו מוציאים כסף מכיסנו על אמצעי מיגון ובייביסיטר לילדים. אנחנו עובדים יותר ומשתכרים פחות. פגיעה אחר פגיעה אחר פגיעה. מה יעשו רופאים ומתמחים שאין להם מספיק ימי מחלה? אנחנו בקו הראשון במלחמה לקורונה. אנשי האוצר מדברים בצורה מתנשאת ומנותקת".

על רקע הפולמוס תשלום שכרם המלא לצוותים הרפואיים, לראשונה נפטרה השבוע אחות, סוזי לוי, מנגיף הקורונה. לוי שימשה כאחות משך 42 שנה בבית החולים שיבאתל השומר, ובתפקידה האחרון שימשה כסגנית אחות אחראית במחלקת אף אוזן גרון ומתוקף תפקידה, נדרשה תקופות ארוכות לנהל לבדה את המחלקה.

במחלקה הפכה לסמל למקצועיות וחמלה, ומספרים עלייה חבריה למחלקה: "הייתה אחות משכמה ומעלה, בעלת שמחת חיים. סוזי הייתה עמוד התווך של המחלקה, מחבקת ותומכת, ותמיד היוותה אוזן קשבת לאחיות ולאחים, לרופאים ולרופאות שפנו אליה. משפט שמאוד מהדהד בנוגע לאופייה של סוזימסירות ונאמנות היו נר לרגליה. אוהבת אדם ואוהבת מטופלים, בעלת חמלה ורחמים. רופאים ואחיות שבורים, אבדה לשיבא, למערכת, לסיעוד".

מתחילת המגיפה, התגייסה מיידית ונרתמה לעבודה ללא הפסקה במחלקת קורונה.
לפני למעלה מחודש ימים החלה לחוש ברע, וכשמצבה הדרדר אושפזה בטיפול נמרץ קורונה כשהיא מורדמת ומונשמת במשך 28 ימים. מהסתדרות האחיות נמסר כי "סוזי נפטרה בעת מילוי תפקידה, לאחר שנדבקה בקורונה ונאבקה למעלה מחודש ימים על חייה. סוזי היא האחות ואשת הצוות הרפואי הראשונה שמקפחת את חייה מקורונה בעת מילוי תפקידה". על פי בקשת הסתדרות האחיות, צוותי רפואה בכל מערכת הבריאות קיימו דקת דומיה לזכרה.

המכתב המלא ששיגרה אתמול ח"כ תומאסלימאן לנתניהו:

https://twitter.com/AidaTuma/status/1255406501046468609/photo/1