ח"כ כסיף על משבר אל על: העובדים לא נשאלו – יש לאמץ את תכנית ההצלה של הוועד

ועדת הכספים הזמנית של הכנסת דנה אתמול (חמישי) על הדרכים למניעת קריסת ענף התעופה הישראלי, עלרקע נגיף הקורונה. יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר, קרא למנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, שלקח חלק בדיון "לעדכן אותנו איפה עומד הנושא ומי מוביל אותו במשרד. יש ממונה על התקציבים, יש חשב כללי, יש אותך, יש רה"מ, מי מוביל את העניין הזה של קריסת ענף התעופה? אין חולק על זה שענף התעופה זה צורך אסטרטגי של מדינת ישראל, אנחנו נהנים מכך גם בימים אלה, אבל איפה אתם?

הפגנת עובדי אל על נגד הפיטורים, מארס 2020 (צילום: ההסתדרות)

מנכ"ל האוצר השיב "נפגשנו עם חברות התעופה השונות בחודש וחצי האחרונות, הפגישות האינטנסיביות ביותר היו עם אל על, כדי לייצר סיטואציה שאנחנו מוודאים שנשארת תעופה ישראלית. לא חברה כזו או אחרת, אלא להשאיר תעופה ישראלית שהיא יתרון אסטרטגי. אנחנו במתווה סיוע לחברת אל על שיושת גם על חברות אחרות, המדינה תסייע באמצעות בנק מלווה כאשר רוב הנטל על המדינה ולא על הבנק, אחרי שהחברה תראה תוכנית התייעלות מאוד משמעותית לפי פרמטרים שסוכמו מולה. אנחנו מקווים שבימים הקרובים נצליח להתכנס לנוסחה עם הבנק המלווה. אם אל על תקבל את ההלוואה, לאחר מכן גם ישראייר וארקיע יוכלו לקבל את אותו סיוע בדרך קלה יותר, נוכח מצבה של אלעל לעומתן".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) הגיב לדברי באב"ד והדגיש: ההצעה שתמורת סיוע כזה או אחר, תהייה התייעלות לפיטורין המוניים לעובדים שחלקם הגדול לא הבכירים, ומקבלים השלמת הכנסה בגלל השכר הנמוך שלהם לא מקובלת. הנציגות של העובדים הציגו מתווה שמסתכם ב-150 מיליון דולר בשנה, הבעיה שהאוצר לא נפגשו עם נציגי העובדים, אלא רק עם נציגי ההנהלה. צריך מתווה שייתן מענה לעובדי החברות".

יו"ר ההסתדרות החדשה, ארנון ברדוד, הוסיף ש"יש דרך לעשות את זה באופן יותר מתון לעניין העובדים, הצענו לתת כסף לחברת אלעל, גם אם זה כרוך בהעברת מניות למדינה, אחרת החברה לא תחזיק מעמד. צריך לחפש פתרונות נוספים איך מצילים את חברות התעופה ובראשן אלעל, לצערנו הפתרון שניתן כולל מהלך חדצדדי מול העובדים, בנוסף אני חושש שזה לא יספיק. זה מטריד אותנו, רוב חברות התעופה בעולם קיבלו רשתות חזקות וגדולות יותר",

לדברי יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר: "הענף נכנס למשבר במציאות של שמיים פרוצים שלא קיימים בשום מדינה בעולם. ביום שאחרי לא נשרוד במצב הזה. חברה ישראלית לא יכולה לטוס מתי היא רוצה ולאן שהיא רוצה, המדינה חייבת להיכנס למעורבות מוגברת בחברות התעופה, שתהייה תחרות הוגנת לחברות הישראליות בנוסף לסיוע, שלמשבר הבא שיגיע ניכנס מחוזקים".