ח"כ ג'בארין: כ-100 אלף תלמידים לא השתתפו בלמידה מרחוק שהחלה במארס

"כ-100 אלף תלמידים רובם ערבים לא השתתפו בלמידה מרחוק מאז מארס, וכנראה שיישארו מאחור ויתקשו לפתוח גם את שנת הלימודים הבאה". כך מסר הבוקר (שלישי) ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) העומד בראש הוועדה לזכויות הילד של הילד. "המחדל נמשך, למרות שאנחנו מציפים את הסוגיה הזו מאז חודש מארס. אמצעי קצה הם צורך בסיסי, בטח בתקופת הקורונה, וצריך להקצות מיד תקציבים ומשאבים להבטחת חינוך שוויוני לכולם".

יצוין שבמשרד החינוך לא יודעים מה שיעור התלמידים בישראל שהשתתף בלמידה מרחוק בתקופת הקורונה ואין בידם נתונים מלאים על מספר הילדים שאין ברשותם ציוד שמאפשר למידה מהבית כך עולה ממסמך שפרסם הבוקר מרכז המחקר והמידע של הכנסת לקראת דיון שנערך בנושא בוועדה לזכויות הילד. במשרד לא השיבו לפניות חוזרות של הכנסת בבקשה לקבלת מידע על הצעדים שננקטים כדי לסייע לתלמידים שאין להם גישה למחשב או לתשתית אינטרנט מספקת, ועל ההיערכות לקראת שנת הלימודים הבאה בהיבט זה.

על אף המחסור בנתונים, המשרד הודה כי חסרים לפחות מאה אלף מחשבים כדי לאפשר לתלמידים ערבים ותלמידי החינוך המיוחד להשתתף בלמידה מרחוק. הנתונים נאספו על ידי המשרד בעקבות עתירה שהגישו נגדו לבג"ץ האגודה לזכויות האזרח וארגונים נוספים. ניתוח שערך לאחרונה אגף הכלכלן הראשי באוצר הראה כי המצב קשה אף יותר: ל-20% מהתלמידים בישראל אין כלל מחשב בבית ול-27% אין חיבור לאינטרנט. לפי חישוב זה, קיים מחסור של כ-350 אלף מחשבים, רובם המכריע בקרב התלמידים הערבים והחרדים.

בתי הספר וגני הילדים היו סגורים בשנת הלימודים האחרונה במשך שבועות ארוכים, שבמהלכם הנהיג משרד החינוך למידה מרחוק. המהלך איפשר שיעורים מצולמים ששודרו באינטרנט ובהמשך גם בטלוויזיה ושימר את הקשר הישיר בין אנשי החינוך לבין התלמידים באמצעות פלטפורמות שונות. למשרד יש נתונים רק לגבי השיעורים ששודרו במערכת שהפעיל, אך אין לו מידע מלא על אלטרנטיבות ביוזמת בתי הספר או מפגשים בין מורים לתלמידים. היעדר הנתונים מקשה על הסקת מסקנות בנוגע ללמידה מרחוק.