חוק המצלמות יוק; ח"כ תומא-סלימאן: 'אמרנו שאנחנו משפיעים – השפענו והפלנו את החוק'

חוק המצלמות הגזעני, שהוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו, נפל היום (שני) בתום דיון סוער בוועדה המסדרת של הכנסת. בהצבעה שנערכה על הצעת החוק הושג תיקו 12 בין המתנגדים לתומכים, וההצעה לא תעבור לדיון במליאת הכנסת. ח"כ רועי פולקמן (כולנו) נעדר מהדיון ולכן הושג תיקו. נציגת ישראל ביתנו הצביעה נגד החוק. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), מסר בתום הדיון: "חוק המצלמות נפל ונתניהו יוצא לקרב מאסף נגד החברה הערבית, מערכת המשפט, והמרחב הדמוקרטי כולו. מופע ההתקרבנות של ביבי מגיע לסופו. נפגש בקלפי".

ח"כ עאידה תומאסלימאן, בצהריים, בתום הדיון הסוער בוועדה המסדרת של הכנסת: "השפענו והפלנו את החוק" (צילום: זו הדרך)

בפתח הדיון תקף ח"כ טיבי (הרשימה המשותפת) את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת הליכוד בעקבות קידום החוק: "ראש הממשלה אמר שהערבים נוהרים לקלפיות והיום הוא מתרגם את זה לאמירה אנטישמית שהערבים מזייפים בבחירות. מדובר בבןאדם שחשוד במרמה ונתן שוחד, זו המפלגה היחידה שיכולה להטיף לנו מוסר".

עאידה תומאסלימאן (חד"ש), אף היא השתתפה בדיון ומסרה: "אמרנו שאנחנו משפיעים; השפענו והפלנו את החוק. עמדתנו בוועדת הבחירות על מתווה ברור: רק ועדת הבחירות צריכה ורשאית לפקח על הבחירות. הדגשנו שהליכוד מקים 'מיליציות פיקוח' במטרה לדכא את המצביעים הערבים והדמוקרטיה ושכל שינוי חקיקה צריך לעבור דיון רציני ומעמיק בכנסת".

יצוין שהוועדה כונסה באופן מיוחד, באמצע פגרת הבחירות, כדי לאשר הליך חקיקה מהיר, שבמסגרתו החוק לא יצטרך להמתין 45 יום על שולחן הכנסת, כפי שקורה בהליך רגיל, אלא יגיע לקריאה ראשונה במליאה עוד היום. המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, טען בדיון כי החוק עלול לעורר מהומות ואיסדר ביום הבחירות. "החוק הזה יכול ליצור אנדרלמוסיה בגלל קרבתו למועד הבחירות. לא מגיעים בבוקר ומתקינים מצלמה. אי אפשר לעשות החלטה כזו בתוך שבוע". גם היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, התייחס לאיחוקיותו של החוק: "הצעת החוק באופן שהוגשה, ימים ספורים לפני הבחירות, היא לא חוקתית. הבלמים והאיזונים נפרצו במקרה הזה ואנחנו צריכים ללמוד לקח כיצד לרסן אותה".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש) תקף היום את ראש הממשלה וטען כי אם נתניהו יפסיד בבחירות הוא יטען לזיופים. "אם נתניהו יפסיד, הוא יטען לזיופים. זה בטוח", אמר כסיף. עוד אמר כסיף כי "האם הוא מספיק נואש כדי לנסות לבטל את הבחירות בדיעבד? לצערי, הוא מספיק נואש. אל מול סכנת הפוטש, אני קורא לערבים ויהודים תומכי דמוקרטיה לצאת ולהצביע בכל הכוח. רק פער גדול ימנע ממשלת פוטש". לדברי ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש): "כישלון נתניהו והליכוד בהצבעה על חוק המצלמות הוא רוח גבית משמחת שמהווה זריקת עידוד לרשימה המשותפת. הוכחנו שאפשר להפיל את הימין הקיצוני".