חד"ש בהסתדרות מצטרפת לדרישה לכנס את ועדת העבודה בגלל הקטל הגובר בענף הבנייה

סיעת חד"ש בהסתדרות מצטרפת לדרישה לכנס את ועדת העבודה והרווחה של הכנסת במהלך הפגרה בעקבות הקטל הגובר בענף הבנייה. המכתב אל יו"ר הוועדה, אלי אללוף, נשלח הבוקר (רביעי) על ידי חבר הנהגת ההסתדרות דחיל חאמד בשם סיעת חד"ש.

2018-08-29_195334

ביום שני בשבוע שעבר, פנתה עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בנייה לח"כ אלי אלאלוף בבקשה לקבוע דיון דחוף בוועדה בעקבות ההתדרדרות החמורה בביטחונם של העובדים בענף, כשמספר ההרוגים עלה בכ-30% בהשוואה למועד זה בשנה שעברה. לעת עתה טרם נקבע הדיון, ואתמול (שלישי) תגרי פנתה שוב בנושא.

אתמול נהרג תושב מג'דל כרום שבגליל, מוחמד נסראללה חמדאן, בן 33, במהלך עבודות תת ימיות בפרויקט לבניית הנמל המופרט החדש בחיפה, המבוצעת על ידי שותפות של החברות אשטרום ושפיר הנדסה.

מהקבוצה למאבק בתאונות בנייה נמסר כי "מוחמד חמדאן המנוח היה עובד של חברת 'נחשון עבודות ימיות', קבלנית משנה באתר; זהו העובד השישי שנהרג החודש באתרי הבנייה וה-29 מתחילת השנה ובנוסף שני עוברי אורח; מספר ההרוגים באתרי הבנייה מתחילת השנה גבוה משמעותית ממספרם בתקופה המקבילה אשתקד".

יצוין שביולי אשתקד נהרג באתר זה ג'מיל חסן בן ה-65 ועובד נוסף נפצע קשה לאחר ששאבו גזים רעילים מבור ביוב שעסקו בניקוזו. כמו כן, ביוני אשתקד נהרג וואנג צ'ין באתר "יפו בשדרה" בביצוע חברת אשטרום לאחר שנפל מגובה.

לפני כשבועיים הודיע יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, כי במידה והמדינה לא תנקוט פעולות מידיות לצמצום התופעה שיכללו אכיפה של תקני הבטיחות המחמירים ביותר באתרי הבניה בישראל והגברת האכיפה – תכריז ההסתדרות על סכסוך עבודה כללי בנושא לאחר החגים.

מ"נרתמים – בטיחות בענף הבנייה" נמסר עוד כי "זה למעלה משנה לא פרסם משרד העבודה מכרזים למפקחים בענף הבניה, למרות שישנם כ-20 תקנים לפקחים במנהל הבטיחות – תקנים פנויים ולא מאוישים. מתחילת השנה מפריח המשרד הבטחות לאוויר אודות כוח ההרתעה הטמון בקנסות שהוא מטיל על קבלנים בגין ליקויי בטיחות אך רק בשבוע שעבר נחשפנו למספר העלוב של קנסות שהוטלו בפועל מתחילת השנה – 53 קנסות בלבד! כמו כן, המשרד לביטחון פנים נמנע מזה שנתיים מהקמת יחידה ארצית לחקירת תאונות עבודה, זאת למרות הרשלנות והיעדר המקצועית המאפיינת את החקירות הפליליות המתקיימות כיום. מי עוד ממלא את פיו מים? רשם הקבלנים. למרות הרקורד השחור משחור של החברות הקבלניות, הנערם מול עיניו, רשם הקבלנים שותק. ורשויות המדינה? הן ממשיכות להתקשר בפרויקטים ציבוריים עם חברות קבלניות – וזאת מבלי לבחון את הרקורד הבעייתי שלהן בתאונות בניין והיצמדותן להוראות הבטיחות בעבודה".