זעם במקסיקו: שמונה אזרחים נהרגו בעת הפגנה נגד הפרטת החינוך

שמונה אזרחים נהרגו ויותר ממאה נפצעו, 45 כתוצאה מירי מנשק חם, בעימותים אלימים בדרום מקסיקו בין מורים למשטרה הפדרלית. המתיחות במדינת המחוז אואחקה פרצה אחרי ששני בכירים בהסתדרות המורים (CNTE) נעצרו בשבוע שעבר "בחשד לשחיתות". האיגוד המקצועי של המורים הוא בעל היסטוריה ארוכה של פעילות עקבית להגנת על העובדים ועתה הוא נאבק במדיניות ההפרטה של הממשלה הניאוליברלית. .פעיליו חוסמים כבר כמה ימים כבישים ומסילות ברזל המובילים לבירה מקסיקו ולמדינות המחוז אואחקה ומיצ'ואקאן. בשבוע שעבר רבבות מורים הפגינו במרכז העיר מקסיקו ושיתקו אותה לחלוטין במשך שעות. כך מסר הבוקר עיתון השמאל "לה חורנאדה", היוצא לאור בעיר מקסיקו. המורים מכחישים שראשי האיגוד מעורבים ב"שחיתות". הם סבורים שמדובר במעצר על רקע פוליטי ותו לא.

2016-06-21_194342

שוטרים נגד מפגינים באואחקה, אתמול (צילום: לה חורנאדה)

לדברי הרשויות, שוטרים עסקו בפינוי כבישים סמוך לעיירה נוצ'יקסטלאן בעת שחמושים החלו לירות לעברם "בניסיון ליצור כאוס". המועצה לביטחון לאומי מסרה בתחילה כי השוטרים לא נשאו כלי נשק. זמן קצר לאחר מכן הודיע מפקד המשטרה הפדרלית, אנריקה גלינדו, כי שוטרים חמושים נפרשו באזור וכי זהות היורים עדיין אינה ידועה. אך מצילומים שפורסמו הבוקר בעיתוני מקסיקו ובמהדורות החדשות נראים בבירור שוטרים היורים מנשק אוטומטי לעבר המפגינים.

איגוד המורים מתנגד לרפורמה במערכת החינוך שהציג הנשיא הימני, אנריקה פנייה נייטו, ב-2013. במסגרת הרפורמה מתכוון המשרד להכניס לשימוש מדדים וכלים להערכת תפקוד המורים לקראת קידום הפרטת החינוך. ההפגנות החלו ביום ראשון ואלה התפשטו למחרת לעיר אואחקה בשעות הערב, כשמפגינים הציתו מבנים של המשטרה הפדרלית וכלי רכב של המשטרה. איגוד המורים הוא, כאמור, בעל עבר עשיר של מאבק ושל נחישות בעמדותיו המעמדיות. לפני 10 שנים הכריזו המורים על מבצע להשתלטות על אואחקה והקימו מחסומים ברחבי העיר ואף הכריזו על ה"קומונה של אואחקה" יחד עם איגודי עובדים אחרים, תנועות ילידיות והסטודנטים. המבצע הסתיים רק שישה חודשים מאוחר יותר עם פריצת המשטרה פנימה אלימה עד מאוד. יצויין כי המורים דורשים גם לברר מה עלה בגורלם של 43 סטודנטים שהפגינו במדינת גררו נגד הפרטת החינוך ו"נעלמו" (ומאוחר יותר נרצחו) לאחר ששבו מהפגנה. הפרשייה העסיקה מאוד את מקסיקו בשנים 2014-2015 ובמרכז המחאה עמד איגוד המורים במדינת בגררו.

לידיעה שפורסמה ב"לה חורנאדה", הבוקר (בספרדית):

http://www.jornada.unam.mx/ultimas/2016/06/20/confirman-ocho-muertos-en-oaxaca