השמאל באל סלבדור: הנשיא בוקלה פועל נגד החוקה ומקדם הפיכה

שוטרים וחיילים חמושים פרצו אתמול (שלישי) לפרלמנט של אל סלבדור. הם נכנסו לפרלמנט בזמן שהנשיא נאיב (במקור: נג'יב) בוקלה עמד לנאום בפני המחוקקים. בוקלה הסביר לתדהמת הנוכחים שהוא הזמין את כוחות הביטחון בעת שביקש לקדם החלטה בדבר רכישת נשק ותחמושת בכ-109 מיליון דולר. מוקף חיילים מיחידות עילית ומול רוב הספסלים הריקים, הקצה בוקלה שבעה ימים לתמוך בהלוואה שהוא דורש. חברי פרלמנט מהשמאל מסיעת חזית פארבונדו מארטי לשחרור לאומי, אמרו כי הופעתם של חמושים בפרלמנט היא איום חסר תקדים ונטשו את הבניין. כך מוסרת רשת הטלוויזיה "טלסור".

חייל מיחידת הצנחנים בפרלמנט בסאן סלבדור בעת נאום הנשיא. ברקע: הספסלים הריקים של אנשי האופוזיציה (צילום: טלסור)

 

בוקלה נכנס לתפקידו ביוני 2019 והתחייב להילחם באלימות ובשחיתות במדינה הענייה. המנהיג בן ה-38 רוצה להשתמש בכספים כדי לשדרג את ציוד המשטרה והכוחות המזוינים. הכספים אמורים לשמש לרכישת רכבי משטרה, מדים, ציוד מעקב ומסוק.

עם זאת, בסוף השבוע רוב חברי הפרלמנט בחרו שלא להשתתף בדיון בהצעת החוק. ללא המניין הדרוש לקיום דיון בפרלמנט, קרא הנשיא לתומכיו לצור על בניין הפרלמנט. הנשיא אמר להם לחזור לרחובות בתוך שבוע אם חברי פרלמנט לא ידונו בהלוואה. מתנגדיו בשמאל מאשימים אותו באיומים, במיליטריזציה של החברה במדינה המרכז אמריקאית ובכך ששלטונו הופך לאוטוריטרי. מנהיג החזית פארבונדו מארטי, אוסקר אורטיס, הודיע כי מדינתו "נמצאת בעיצומה של הפיכה".