השביתה בבנק מזרחי טפחות תימשך; עובדי התחזוקה בעתידים שובתים

שביתה בבנק מזרחי טפחות, שהחלה בשבוע שעבר, תימשך גם מחר (ראשון). ועד עובדי הבנק פנה לבית הדין האזורי לעבודה בתלאביב, בגלל שההנהלה מפעילה מערך של סחיטה ואיומים כלפי העובדים. בכתב הבקשה, שהוגש באמצעות עוה"ד אשר חלד ומיכל לבנון פורת, נכתב כי "הנהלת הבנק לא נרתעת מלבצע מעשים פליליים ממש, של סחיטה באיומים וזאת עת מנהלים פונים לעובדים הכפופים להם, ותובעים מהם במפגיע להפר את הוראת הארגון ולשבור שביתה שאם לא כן, יבלע להם. בכלל זה נאמר לעובדים שעצם השתתפותם בשביתה 'תופיע בתיקם האישי' ותפגע בקבלת הקביעות".

2017-08-05_210812

מתחם עתידים בצפון תלאביב (צילום: עיריית ת"איפו)

העובדים צרפו לבקשתם הודעות שונות, למשל זו ששלח שלמה הילנגר, מנהל סניף רוטשילד, לעובדי הסניף, בה נכתב: "אני מצפה שכולם יגיעו מחר לעבודה כסדרה. מי שמחליט אחרת מבין את המשמעויות הרבות שיש להחלטתו". עוד צורפה שיחה של מזכירה בכירה עם עובדת, שבה היא אומרת לה כי אם תחליט להמשיך לשבות הנושא ייכנס לתיקה האישי. יו"ר ארגון העובדים, דניאל דהן, אמר כי "זה פרצופה האלים של הנהלת הבנק השלישי בגודלו בישראל. בנק שרואה בעובדיו עבדים! בנק שלא בוחל באיומים ואפילו באלימות ובמעשים פליליים. ראינו זאת גם באירועים הקשים כפי שתועדו בסניף מט"ל בלוד, בשעה שניסיתי להיכנס לסניף הבנק ונחסמתי באלימות על פי הוראת ההנהלה. ההתנהלות הבריונית והאלימה הזו של הנהלת הבנק חייבת להדאיג לא רק את העובדים אלא גם את ציבור הלקוחות, את בעלי המניות את המשקיעים בבנק וכמובן את המחוקק, את בנק ישראל ואת הפיקוח על הבנקים".

גם עובדי התחזוקה בחברת קריית עתידים, שבבעלותה מתחם הכולל מספר מגדלי משרדים באזור רמת החייל בתלאביב, פתחו ביום חמישי בשביתה על רקע גרירת רגליים מצד ההנהלה במו"מ להסכם קיבוצי ראשון. חברת קריית עתידים הינה תאגיד עירוני משותף לעיריית תלאביב ולאוניברסיטת תלאביב. מנכ"ל החברה הוא שגיא ניב ויו"ר הדירקטוריון שלה הוא ראש העיר תלאביב רון חולדאי. במתחם המגדלים שוכנים מספר רב של ארגונים וחברות המעסיקים אלפי עובדים, בהם כלל ביטוח, משרד הביטחון וחברות הייטק שונות.

כ-40 עובדי התחזוקה של החברה, העוסקים בתפעול ואחזקה שוטפים כגון ניקיונות ועבודות שיפוץ, מועסקים בהעסקה ישירה. בתחילת שנת 2015 התאגדו בהסתדרות לאור רצונם להסדיר את העסקתם בהסכם קיבוצי ולדאוג לביטחונם לתעסוקתי.

ואולם, מתחילת המו"מ מול החברה שהחל לפני כשנתיים וחצי, ההנהלה גוררת רגליים ולא מקדמת אותו, ולמעשה לאחרונה אף חזרה בה מהסכמות שכבר הושגו בין הצדדים. לאור זאת לפני כחודשיים הכריזה ההסתדרות סכסוך עבודה על מנת להגן על זכויות העובדים ולנסות לקדם את המו"מ תוך צמצום הפערים בסוגיות שבמחלוקת.