הרופאים הכריזו סכסוך עבודה

מחאת הרופאים נגד כוונת נציבות שירות המדינה ומשרד הבריאות לחייב אותםלעבור הערכה ומשוב עלתה מדרגה. יועצים ארגוניים מטעם הנציבותשירות המדינה הגיעו השבוע לבית חולים רמב"ם לצורך ביצוע הדרכה למנהלי מחלקות לגבי מערכת המשוב החדשה, אך בעקבותלחצים מכיוון ארגון רופאי המדינה (אר"מ) מרבית מנהלי המחלקות לא הגיעולהדרכה – והיא בוטלה.

2014-07-10_221655

רופאים מפגינים נגד סגירת בית חולים הדסה בירושלים, בפברואר האחרון (צילום: הר"י)

לאירוע קדמה עימות חזיתי בין ארגון רופאיהמדינה לבין הנציבות סביב ביצוע המשוב. המהלך שמקודם על ידי נציב שירותהמדינה, משה דיין ומנהל אגף מערכת הבריאות בנציבות, יוני דוקן, קובע כי החלמהשנה יעברו הרופאים תהליך של הערכה על ידי הממונים עליהם הכוללת גם שיחתמשוב מובנית. הרופאים המתנגדים נחרצות לביצוע ההערכות, טוענים כי רופאים הם אוכלוסייהייחודית שלא אמורה לעבור הערכות. לטענתם, אלה נועדו "לאלף" את הרופאיםולהכפיף אותם לשיקולים זרים ולאו דווקא רפואיים. הם דורשים כי יתקיים עמםמשא ומתן כתנאי להסכמתם לכל סוג של הערכה. גם ההסתדרות הרפואית (הר"י) הצטרפה למאבק שניהל ארגון רופאי המדינה והכריזה עלסכסוך עבודה. בהודעה לרופאים מסר יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמןכי ההכרזה מגיעה על רקע "ניסיונה החד־צדדי של הנציבות לכפות על הרופאיםמנגנוני הערכה שלא הוסכמו עם הר"י, היא הארגון היציג הבלעדי של הרופאים, ואשר אינם מתאימים, לטעמנו, לאוכלוסיית הרופאים".

אידלמן ציין כי "אנו מנחים את כלל הרופאים, שלא לקחת חלק בהליכי ההערכה ואנו תקווה כי הנציבות תחזור בה מהתנהלותהותחזור לשולחן המשא ומתן במטרה לגבש דרכי הערכה אשר הולמות את ציבורהרופאים". עם זאת, בניגוד לגישת ארגון רופאי המדינה, קבע אידלמן כי "איןמניעה להשתתף בסדנאות לצורך למידת הנושא".

ארגון רופאי המדינה שיגר מכתבים תקיפים למנהלי בתי החולים ולרופאיםעצמם. במכתב למנהלי בתי החולים, כתב ד"ר נמרוד רחמימוב, יו"ר ארגון רופאיהמדינה, כי "אנו רואים בצעד זה פגיעה קשה והפרה של הסכמי העבודה, ולכןאוסרים על כל הרופאים להשתתף בהערכה, הן כמעריך והן כמוערך. לא נהסס לפתוחבהליכים משפטיים או צעדים ארגוניים במידה שייעשה ניסיון לכפות על רופאים אומנהלים למלא טופסי הערכה לפני שהנושא סוכם אתנו במשא ומתן".בנוסף, לפני כמה ימים פנה רחמימוב לעמיתיו והודיע להם כי "אנו אוסרים על מנהלי המחלקות להשתתף בסדנאות ההכשרההמתוכננות להתבצע בבית החולים שלכם בשבוע הבא. במידה שפונים אליכם אישיתבבקשה או הוראה להשתתף בסדנה, יש להשיב כי אתם מנועים על פי הנחיות ארגוןהעובדים שבו אתם חברים".