הקומוניסטים בצרפת זועמים: הנשיא מקרון שיבח מש"פ עם הנאצים

הקומוניסטים בצרפת זועמים לאחר שהנשיא עמנואל מקרון שיבח משתף פעולה עם הנאצים. מקרון עורר סערה לאחר ששיבח את המרשל אנרי פיליפ פטן, שהוביל את הצרפתים לניצחון בקרב ורדן במלחמת העולם הראשונה ושנודע לשמצה כמנהיג משטר וישי ששיתף פעולה עם הנאצים בתקופת מלחמת העולם השנייה והיה שותף פעיל בהשמדה היהודים.

"זה לגיטימי לחלוק כבוד למפקדי הצבא שהובילו אותנו לניצחון", אמר מקרון בעיירה שרלווילמזייר, שהייתה בעבר קו החזית בין צרפת לגרמניה, על תכניתו להוקיר כבוד לפטן ולשבעה גנרלים נוספים שפיקדו על הצבא הצרפתי במהלך המלחמה האימפריאליסטית שגבתה קרבנותיהם של מיליוני פועלים ברחבי היבשת ושיום השנה המאה לסיומה יצוין ביום ראשון הקרוב. "מרשל פטן היה חייל גדול במלחמת העולם הראשונה", אמר בין היתר מקרון.

2018-11-09_172447

מפגש של מנהיג גרמניה הנאצית אדולף היטלר עם הגנרל פטן (צילום: הומניטה)

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הצרפתית, פייר לורן, פרסם מאמר דעה בעיתון "הומניטה" ובו הוא תקף את מקרון וחשף את המניעים האמיתיים של מלחמת העולם הראשונה ואף ציטט את הסופר הצרפתי הנודע אנטול פראנס שכתב "חשבנו שאנו יוציאם לקרב כדי להגן על המולדת. אבל יצאנו למלחמה כדי להגן על בעלי המפעלים". יצוין שסבתו של לורן, פעילה קומוניסטית בשנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת הינה "חסידת אומות העולם", בגלל פועלה למען הצלת יהודים בעת השואה.

הארגונים היהודיים בצרפת אמרו כי דבריו של מקרון "מזעזעים" ומהווים עלבון. פרנסיס קאליפת, נשיא ארגון הגג של יהודי צרפת (קרי"ף), אמר כי "זה מעורר תדהמה שצרפת מוכנה להוקיר אדם שהוגדר כלא ראוי להיות צרפתי". ז'אןלוק מלנשון, מנהיג השמאל, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "פטן היה בוגד ואנטישמי. פשעיו ובגידתו לא יכולים להימחק מההיסטוריה. מקרון הפעם, הלכת רחוק מדי".

כאמור, המרשל פטן שיתף פעולה עם הנאצים לאחר כיבוש צרפת, ועמד בראש ממשלת בובות שהוקמה בעיר וישי בדרום המדינה. אחרי שמלחמת העולם הסתיימה נשפט פטן והועמד למשפט בגין בגידה. הוא נידון למוות אך נשיא צרפת דאז, הגנרל שארל דה גול, המתיק את עונשו למאסר עולם. פטן נפטר בשנת 1951 בגיל 95, בעודו במאסר.