הקומוניסטים בדרום אפריקה אבלים על מותו של נגן הגא'ז יו מסקלה

המפלגה הקומוניסטית של דרום אפריקה פרסמה הודעת השתתפות בצער על מותו של נגן הגא'ז יו מסקלה, שנפטר השבוע בגיל 78. מסקלה היה אחד מהשרידים האחרונים של המאבק המוזיקלי של השחורים נגד משטר האפרטהייד הגזעני.

הידיעון השבועי של ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון מסר כי מסקלה נפטר לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן, בביתו שביוהנסבורג. באוקטובר הודיע החצוצרן על ביטול כל הופעותיו המתוכננות כדי ״שיוכל לנוח ולהבריא״, ובדצמבר נראה היה שהוא מחלים. בהספד רשמי שמסרה משפחתו נאמר: ״אב אוהב, אח, סבא וחבר, ליבנו הוכה באובדן עמוק. התרומה העולמית והמקומית שלו, ההשתתפות שלו בסגנונות מוזיקליים שונים, בתיאטרון ואמנות בכלל נמצאת בראשם ובזיכרונם של מיליונים בשש יבשות״.

2018-01-26_164529

נגן הג'ז יו מסקלה (צילום: ברט רובין)

שיריו של מסקלה הפכו במרוצת השנים ללהיטים הגדולים ביותר של הג׳אז הדרום אפריקאי, אבל לא רק – מסקלה היה גם לוחם חופש שהפך לאחד מגיבורי המאבק נגד משטר האפרטהייד. מאבקו העיקש הוביל אותו לגלות מדרום אפריקה בשנת 1960 בעקבות מאורעות ״טבח שארפוויל״ בהם נהרגו 69 מפגינים שחורים ע״י המשטרה המקומית. ממקום גלותו בארה״ב הוא הכיר את הזמר ולוחם זכויות האדם הארי בלפונטה, שם פגש את מרים מקבה והשניים התחתנו והתגרשו כעבור שנתיים. בארה״ב הקליט מסקלה את אחד מלהיטי הראשונים והגדולים ביותר, ״Grazing In The Grass״ (1967).

במהלך קריירה של כחמישים שנה הוכיח מסקלה שמוזיקה ואקטיביזם פוליטי יכולים ללכת יחדיו. המוזיקה שהפיק ניחמה ונתנה השראה לדרום אפריקה המפולגת, בשיאו של משטר האפרטהייד. מסקלה הוציא בשנת 1976 את השיר ״Soweto Blues״ בתגובה להרג של 700 תלמידים שחורים בדרום אפריקה, שביקשו להרים קול מחאה נגד הכפייה של שפת האפריקאנס בבתי הספר. במהלך סיבוב ההופעות שערך בשנות השמונים עם פול סיימון הוא חיבר את ״Bring Him Back Home״ על נלסון מנדלה ששהה באותו זמן בכלא, והשיר הפך להמנון של המאבק באפרטהייד.

להודעת המפלגה הקומוניסטית של דרום אפריקה עם מותו של מסקלה:

http://www.sacp.org.za/main.php?ID=6523