הסתיימה השביתה הארוכה במכללות: המו"מ יתנהל על פי עקרונות שאינם מוכתבים על ידי המעסיקים

ועד ראשי המכללות הציבוריות (ור"מ) והסגל הבכיר הגיעו אמש (רביעי) להבנות בבית הדין לעבודה, והלימודים היו צפויים להתחדש הבוקר לאחר שביתה בת חמישה שבועות. בהודעת ור"מ שפורסמה הלילה נכתב כי הלימודים יחודשו בכל המכללות.

2018-11-22_212151

מרצים במכללות מפגינים מול משרד האוצר בירושלים (צילום: ארגון הסגל במכללת ספיר)

המרצים פתחו בשביתה במחאה על תנאי העסקתם. בנוסף, הסגל הבכיר מתנגד להסכם הקיבוצי שגובש על ידי ור"מ וועדת התכנון והתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (ות"ת), ושעליו חתמו חלק מהמכללות, שנוסח באופן חדצדדי ללא התייעצות עמם. השביתה התנהלה במכללות ספיר, האקדמית תל אביביפו, הדסה, עזריאלי, מכון לב, רופין, אפקה, אשקלון ומכון טכנולוגי חולון. השביתה במכון לב הסתיימה ביום ראשון לאחר שהסגל הבכיר בו הגיע להסדר מול ההנהלה, ובמכללת רופין חזרו ללמד אתמול לאחר שבית הדין לעבודה הוציא צו מניעה לשביתה.

הדיון אמש בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים היה ארוך וסוער, באולם מלא עד אפס מקום ישבו ראשי מועצה מתאמת של הסגל הבכיר ונציגי הוועדים המקומיים, מרצים, סטודנטים שתומכו במאבק, מנהלי מכללות, עורכי דין ועיתונאים. נשיא בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, השופט אייל אברהמי, לא נרתע מלהמשיך בדיון גם עד אחרי חצות, תוך שהוא מגלה נחישות להביא את הצדדים להסדר ומפגין רגישות למורכבות סכסוך העבודה

ההסכמות שהושגו מאפשרות חזרה ללימודים וחידוש המו״מ על בסיס הסכם העקרונות מ-2017, ולא על בסיס טיוטת ההסכם שהוצגה על ידי המעסיקים ור"מ. המשא ומתן יתקיים אמנם בכל מכללה לבין הנהלתה, אבל בנוכחות של נציג של המועצה המתאמת בכל משא ומתן. כמו כן, הוצג תאריך יעד של ראשית מארס לחתימה על הסכםיצוין שטרם סוכם מה יהיה דינו של השכר שנוכה מהשובתים מתחילת הסמסטר.