המפלגה הדמוקרטית של העמים בטורקיה הגישה בקשה לביטול משאל העם

המפלגה הדמוקרטית של העמים בטורקיה (HDP) מסרה היום (רביעי) כי הגישה בקשה לביטול משאל העם במדינה, שבו זכה המחנה התומך בשינוי שיטת הממשל במדינה, כך שיוענקו סמכויות רודניות לנשיא רג'פ טייפ ארדואן. מהמפלגה נמסר לעיתון הקומוניסטי אברנסל היוצא לאור באיסטנבול כי המשאל נערך באופן לא לגיטימי, וקיימים איסדרים בתוצאותיו, וכי קמפיין השלטון לקראתו כלל הפרות.

גם מפלגת האופוזיציה המרכזית בטורקיה (CHP) החלה אתמול את מאבקה לביטול תוצאות משאל העם שהתקיים ביום ראשון שעבר. טענתה היא שההחלטה השנויה במחלוקת של ועדת הבחירות המרכזית של טורקיה, לאשר את ספירת פתקי הצבעה שהגיעו במעטפות לא חתומות הכריעה את המשאל לטובת מחנה ארדואן. מדובר בכ-2.5 מיליון מעטפות הצבעה.

2017-04-19_202433

הפגנה של פעילי המפלגה הדמוקרטית של העמים נגד השינויים בחוקה (צילום: אברנסל)

אל המערערים על תוצאות המשאל הצטרפה לשכת עורכי הדין הטורקית שטענה כי מדובר במהלך לא חוקי, ופקחים בינלאומיים מטעם ארגון מועצת אירופה ציינו כי ייתכן שהחלטה זו השפיעה על תוצאת משאל העם. על אף הכוונה לערער על התוצאות, מעטים בטורקיה מאמינים כי למהלך זה יש סיכוי כלשהו להוביל לביטול תוצאות משאל העם בגלל השליטה של ארדואן במנגנוני השלטון המשפט.

ראש ממשלת טורקיה, בינאלי ילדרים, אמר בדיון בפרלמנט הטורקי כי "השמועות" על אי־סדרים היו חלק ממאמץ שווא להטיל ספק בתוצאות משאל העם. נשיא טורקיה ארדואן אמר בראיון לרשת סי.אן.אן טורק כי הסמכויות שיוענקו לו עם המעבר למשטר נשיאותי אינן הופכות אותו לדיקטטור: "אני יכול למות בכל רגע. השיטה החדשה מייצגת שינוי". יצוין שילדרים דרש היום מהאופוזיציה להפסיק את הפגנות המחאה ההמוניות.

על פי דיווח באותה רשת נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הבטיח לארדואן לשתף פעולה במלחמתו העקובה מדם נגד הארגונים הכורדיים. טראמפ נמנה עם ראשי הממשלה המעטים שבירכו את ארדואן בעקבות "נצחונו".