הוגשה דרישה דחופה לבטל את הסכם החינוך שנחתם עם המשטר בבורמה

שורה של אנשי חינוך דורשים לבטל את הסכם החינוך שנחתם עם המשטר בבורמה, המואשם בהפרה שיטתית של זכויות אדם. את הבקשה הגישו לראש הממשלה ושר החוץ, בנימין נתניהו: מנהל תיכונט ע"ש אלתרמן בתלאביב, רם כהן; פרופ' אורית קדר מהמחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית; חוקר הג'נוסייד ד"ר רן שאולי, המלמד על בורמה באוניברסיטת בר אילן; ד"ר רן הכהן, מהחוג לספרות באוניברסיטת ת"א; קובי גרוסמן, המחנך במוסד החינוכי מבואות עירון; מנהל תיכון עירוני ז' ביפו, דוד בן זוהרהסופרת ד"ר תמר ורטהזהבי, ממכללת דוד ילין ועו"ד איתי מק.

2018-09-09_162600

הפגנה בעקבות העונש שהוטל בשבוע שעבר: שבע שנות מאסר על שני עיתונאי רויטרס וא לון וקייאו סואו שדיווחו על מבצע רדיפת בני הרוהינגה של צבא מיאנמר שהוביל לגירושם של 700 אלף בני המיעוט המוסלמי לבנגלדש השכנה (צילום: אינובירמני)

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, פרסמה בחשבון הטוויטר שלה בסוף מאי האחרון תמונה מהשתתפותה בטקס החתימה על הסכם לשיתוף פעולה בין המדינות בתחום החינוך, יחד עם הכיתוב "הסכם חינוך עם מיאנמר, ממשיכים בשיתוף פעולה עם ידידנו בחרבי העולם". ההסכם שנחשף עלידי העיתונאית נועה לנדאו בעיתון "הארץ", קובע כי שתי המדינות יכינו יחד תוכניות לימודים, וכן תינתן זכות וטו לכל מדינה על תוכן ההתייחסויות לגביה בספרי הלימוד אצל האחרת.

"לא יעלה על הדעת, כי בעת שהחונטה הבורמזית עסוקה בביצוע השמדת עם, פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה, תינתן לה זכות להתערב בתכניות הלימודים במדינת ישראל. כל תכנית לימודים בישראל שתעסוק בבורמה, חייבת להתייחס למציאות לפיה ההיסטוריה של המדינה במהלך עשרות השנים האחרונות, מתאפיינת בהשמדת עם, בפשעים נגד האנושות, בפשעי מלחמה, בשלילת זכויות אדם ואזרח בסיסיות, ובמשטר צבאי שרוצח, אונס, מענה, ומעלים אזרחים ואזרחיות, ובמיוחד מבצע פשעים בקבוצות המיעוטים האתניים. כך גם, אין מקום להכנת תכניות לימודים משותפות נגד גזענות, חוסר סובלנות ושנאת הזר – דבר שרק ישמש למתן לגיטימציה ו'הלבנה' של פשעי החונטה החמורים אשר נמשכים גם היום", נאמר בפניה.

יצוין שההסכם מהווה חריגה מסמכות של משרד החוץ והתערבות בחופש האקדמי המוסדי והאישי במדינת ישראל, המעוגן בין היתר, בפסיקת בתי המשפט, בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח – 1958, בחוק זכויות הסטודנט, תשס"ז-2007, ובהמלצות ארגון אונסק"ו. עו"ד מק מסר כי "מדובר בהסכם שערורייתי, שמבייש ומכתים את מערכת החינוך הישראלית כולה, ונחתם שלא כדין תוך הפרת זכויות. אנו הדורשים את ביטולו, הן כאזרחי מדינת ישראל והן כאנשי אקדמיה וחינוך. מעל ההסכם מתנוסס דגל שחור".