ההסתדרות דורשת להאריך מייד את ההקלות בזכאות לדמי אבטלה

יו"ר ההסתדרות ארנון ברדוד דורש מממשלת המעבר הימנית להאריך מיידית את ההקלות בזכאות לדמי אבטלה שמסתיימות השבוע. במכתב לראש ממשלת המעבר בנימין נתניהו, לשר האוצר היוצא משה כחלון ושר העבודה והרווחה הזמני אופיר אקוניס כתב ברדוד כי "לאור המשבר הכלכלי והתעסוקתי ההולך ומעמיק, דמי אבטלה הם מקור הכנסה חסר תחליף לעובדים שפוטרו או שעדיין אין ביכולתם לשוב למקום עבודתם, ובמצב הקיים, יש הכרח להמשיך להבטיח בסיס זכאות רחב ככל האפשר".

הודעה שקיבל צעיר מובטל: דמי אבטלה בסך… 20 שקל (צילום מסך: חדשות 12)

עם תחילת ההגבלות על התנועה ופעילות עסקים, החליטה הממשלה על הקלות זמניות בלבד בזכאות לדמי אבטלה: קיצור משך תקופת האכשרה הנדרשת מ-12 חודשי עבודה בשנה וחצי שקדמה לבקשה ל-6 חודשים – הקלה שהסתיימה השבוע, והארכה אוטומטית של הזכאות גם למי שכבר קיבל דמי אבטלה והסתיימה זכאותו – הקלה שתסתיים מחר, יום חמישי.

ברדוד דורש מהשרים להאריך את שתי ההקלות בחודש נוסף, עד ה-31 במאי. הוא מציין כי גל ההוצאה לחל"ת עדיין לא הסתיים, ומספר דורשי העבודה בישראל הגיע לשיא של 1.1 מיליון עובדות ועובדים וגדל מדי יום. "בעוד שברור לכל כי המשימה המרכזית כעת היא החזרת המשק הישראלי לתעסוקה והחזרת העובדים אל מקומות העבודה, מובן כי מדובר בתהליך מדורג שעשוי להימשך תקופה לא מבוטלת. הימנעות מהארכת ההקלות תשאיר את העובדים בין שמיים לארץ, כאשר לא קיימות אפשרויות תעסוקה חלופיות במשק."

ברדוד לא התייחס במכתבו לבעיה לא פחות חמורה: תקופת הזכאות לדמי אבטלה עבור אלפי עובדים צעירים צפויה להסתיים בימים הקרובים. עובדים עד גיל 25 שפוטרו או יצאו לחל"ת וצברו תקופת אכשרה מלאה (עבדו 12 חודשים מתוך 18 החודשים האחרונים) זכאים ל-50 ימי דמי אבטלה בלבד. בגילאי 25-28 הזכאות עולה ל-67 ימי אבטלה. ועד גיל 35 היא עולה ל-100 ימים. עם זאת, מי שצברו תקופת אכשרה חלקית (שישה חודשים מהשנה האחרונה), זכאים רק למחצית מימי האבטלה.

מאחר ומרבית המשק נכנס להשבתה סביב ה-15 במארס, בין תחילת מאי לאמצע החודש, יסיימו העובדים עד גיל 25 את ימי האבטלה להם הם זכאים. במצב דומה נמצאים עובדים עד גיל 35 שצברו תקופת אכשרה חלקית. על פי ההערכות מדובר במאות אלפי עובדים שצפויים להישאר ללא עבודה וללא דמי אבטלה כבר בימים הקרובים. הבעיה צפויה להיות חמורה אף יותר, מפני שגם כאשר המשק יחזור לפעילות, חלק משמעותי מהעובדים המושבתים לא יוחזרו לעבודה, והודות לשיעורי האבטלה הגבוהים, תקופת חיפוש העבודה צפויות להתארך הרבה מעבר למקובל.