הביטוח הלאומי הכיר בטראומה של תושבי עוטף עזה כנפגעי פעולות איבה

עד כה תושבי שדרות ועוטף עזה שסבלו מפוסט טראומה כתוצאה משגרת חיים תחת איום טילים, לא היו זכאים לסיוע של הביטוח לאומי תחת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה. זאת מאחר ועל פי החוק יש לציין את המועד המדויק של האירוע שהוביל לפגיעה הנפשית.

2018-07-14_170625

מתקפת טילים בשדרות ביולי 2014 (צילום: אקטיבסטילס)

רבים מתושבי שדרות ועוטף עזה שסבלו מפוסט טראומה התקשו להצביע על אירוע מסוים שגרם לפגיעה, אלא על אירועים שונים תוצאה של חרדה לבני משפחה ומציאות יומיומית של שחיקה והתשה. בעקבות זאת נדחתה שוב ושוב בקשתם לסיוע מהמדינה, ונמנעו מהם תגמולים כספיים, הטבות ויותר מכך שיקום, החיוני כל כך לתמיכה בהם ולהחלמתם. לפני מספר שנים, החל המרכז לזכויות חברתיות (מז"ח), בשיתוף עם רופאים לזכויות אדם (רל"א), לפעול לשינוי החוק ולהתאימו למציאות החיים של תושבי הדרום. לכך לוותה חוות דעת של ד"ר זאב וינר, פסיכיאטר חבר רל"א, שטען כי אין יותר מקום לפרשנות המצמצמת של חוק התגמולים לנפגעי פעולות האיבה, וכי יש להתאימו למציאות הקשה הפוגעת בתושבי עוטף עזה.

"תושבים בחלקים ממדינת ישראל נמצאים תחת איום מתמשך של טילים וחווים אירועים טראומטיים", כתב ד"ר וינר מרופאים לזכויות אדם. "מטבע המציאות המלחמתית האירועים הללו חוזרים ונשנים לאורך השנים. בשרשרת זו אין אירוע מכונן אחד הגורם להפרעה הנפשית אלא רצף של אירועים אישיים ישירים, עדויות לנפגעים והרס אצל אחרים ואוירה סביבתית הגורמת עקה מחמת המצב המלחמתי".

"לאחרונה התבשרנו כי הביטוח הלאומי ישנה את הטפסים להכרה כנפגעי איבה כך שניתן יהיה להגיש את הבקשה ללא ציון האירוע הספציפי. בכך קיבל המוסד את עמדת רופאים לזכויות אדם ומז"ח, ואפשר לתושבי יישובי עוטף עזה הסובלים מפוסט טראומה לקבל את הסיוע לו הם זקוקים", נמסר מרל"א.

לקריאת חוות הדעת