הבחירות בהולנד: רוב המצביעים אמרו 'לא' לימין הקיצוני ולגזענות

מפרסום התוצאות הסופיות בבחירות שנערכו אתמול (ראשון) בהולנד, עולה כי רוב אזרחי המדינה לא הלכו בעקבות ניצחונו של דונלד טראמפ בארה"ב והעדיפה מפלגות אחרות על פני חירט וילדרס, מנהיג הימין הקיצוני והגזעני. עבור רבים באירופה, הבחירות בהולנד סומנו כבר לפני חודשים אחדים כיריית הפתיחה בשורה של מערכות בחירות ביבשת, שעשויות לטלטל את אירופה ולשנות את פניה. אבל הבוחרים ההולנדים אמרו "לא" לימין הקיצוני – ורוב אזרחי אירופה נושמים לרווחה.

2017-03-16_195145

כרזת בחירות של הימין הגזעני שהודבקה על כרזות המפלגה הסוציאליסטית (צילום: הומניטה)

מפלגתו השמרנית של ראש ממשלת הולנד מארק רוטה זכתה ברוב המושבים בבחירות הכלליות. המפלגה השמרנית (VVD) של ראש הממשלה קיבלה 33 מ-150 המושבים בפרלמנט – ירידה של שמונה מושבים לעומת הבחירות הקודמות. מפלגת החירות (PVV) של מנהיג הימין הקיצוני חירט וילדרס קיבלה 19 מושבים בפרלמנט – עליה של חמישי מושבים אבל פחות מ-25 מושבים שחזו לה הסקרים בחודש האחרון.

על פי התוצאות במקום השני מחזיקות שתי מפלגות יחד מהמרכזימין, כל אחת עם 19 מושבים: המפלגה הליברלפרוגרסיבית (D66) והמפלגה הנוצריתדמוקרטית .(CDA) במקום החמישי: המפלגה הסוציאליסטית (SP), הדוגלת במאבק נגד הניאוליברליזם, נגד הגלובליזציה הקפיטליסטית והמתנגדת בחריפות לימין ולגזענות. הסוציאליסטים זכו ב-14 מושבים (ירידה של מושב אחד). אחריהם, מפלגת השמאל הירוקה (GL) אף היא זכתה ב-14 מושבים. מפלגה זו, הדוגלת בהגנה על הסביבה ואף היא מתנגדת לגלובליזציה היא הזוכה הגדולה במספר המנדטים מאז הבחירות הקודמות: מארבעה ל-14 גידול של 10 מושבים בפרלמנט. כמעט 20% מהבוחרים הצביעו עבור שתי המפלגות השמאל. המפסידה הגדולה בבחירות היא המפלגת השלטון לשעבר, מפלגת העבודה הסוציאלדמוקרטית: איבדה 29 מושבים ונותרה רק עם תשעה.

בפרלמנט ההולנדי 150 מושבים וכדי להרכיב ממשלה נדרשים 76 מושבים. בסך הכל הצליחו 13 מפלגות להיכנס לפרלמנט. בפרלמנט היוצא מכהנות 11 מפלגות. יצוין שיותר מ-81 אחוז מבעלי זכות הבחירה הגיעו אתמול לקלפיות ברחבי הולנד המספר הגבוה שנרשם בבחירות במדינה זה שלושים שנה. אחוזי הצבעה גבוהים נרשמו גם בשלוש הערים הגדולות בהולנד, עובדה שעמדה לרעתו של וילדרס, שכן תמיכתו בערים הללו היא זעומה. גם העניין העולמי הרב במערכת הבחירות בהולנד וההתמקדות בווילדרס גרמו להולנדים להבין כי ארצם עשויה ליפול בידיו של מי שנחשב לגרסה המקומית לנשיא ארצות הברית טראמפ. זה האחרון תרם אף הוא את חלקו לנפילתו של וילדרס: ההולנדים מתעבים את טראמפ וההשוואה של וילדרס לנשיא האמריקני עלתה לו בקולות. על פי הסיכומים ששודרו היום ברדיו הממלכתי, ככל שהמצביע ההולנדי הוא צעיר יותר כך הוא נוטה יותר שמאלה ולטובת הירוקים, ככל שהוא מבוגר יותר הוא מצביע עבור השמרנים והימין הקיצוני.