דיון בוועדה לקידום מעמד האישה: העובדות החרדיות בהיי-טק משתכרות פחות

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"שהרשימה המשותפת), קיימה השבוע דיון על אפליית שכר בקרב נשים חרדיות העובדות בהייטק. יו"ר הוועדה פתחה את הדיון ואמרה: "הרעיון של שילוב נשים בחרדיות בהייטק גרם לי להתלהבות כאשר שמעתי עליו לראשונה, בעודי מחפשת פתרונות תעסוקה לנשים הערביות. כבר ב-2004 שמענו דיווחים על תנאים מפלים ומחפירים, ומצער לשמוע שעד היום, למרות החשיבות החברתית הרבה של המיזם, המדינה לא טרחה לקחת אחריות ולשפר את המצב".

2016-08-03_195227

בישיבה מסר איתן רגב, חוקר במרכז טאוב: "לא היו נתונים על נשים חרדיות בהייטק, אז בדקנו והכנו את הנתונים. הצורך לצאת לשוק העבודה גובר ולכן רואים רעידת אדמה בשוק העבודה החרדי ובאקדמיה. כרבע מהגברים בוגרי תואר הולכים למקצועות מדעים ותחומים טכניים, אולם מעט נשים הולכות לתחומי ההייטק– 13% .השכר החודשי הממוצע של נשים חרדיות הוא 9,335 לעומת חילוניות 12,356. אם מדברים על יכולות נשים חרדיות לעומת חילוניות, המסקנה שעלתה במשרד הכלכלה היא שצריך לשפר את רמת האנגלית של נשים חרדיות".

ח"כ מיהדות התורה, אורי מקלב, הוסיף ש"לא מעט מקומות לא רוצים לקבל נשים חרדיות. אבל מי שכבר מתקבלת האפליה בשכר היא מוכחת וישנה התנהלות מתעמרת של דיכוי נשים חרדיות. אישה בחודש שמיני, שנתקעה במעלית 45 דקות, איבדה בגלל זה את הבונוס כי אמרו לה שלא עמדה במכסת השעות. אפשר למצוא בחברות גדולות מאוד במשק, אישה אחת מקבלת שכר גבוה ב30% מאישה שנייה. חלק מהחברות אף מקבלות סבסוד עבור העובדות, ועליהן להסביר את פערים". העיתונאית נופר משה, שערכה תחקיר בנושא ששודר בערוץ 10, העידה: "משרד הכלכלה אמור להכיר את פערי השכר, אך כשביקשנו מהם נתונים, אמרו כי אין להם שום פילוח. שוחחנו עם לא מעט נשים במהלך הכנת הכתבה והמשכורות שלהן נמוכות –  מי שעובדת בשלוחה חרדית, יכולה לעבוד בחוץ בשכר הרבה יותר גבוה. המעסיקים אומרים 'מי שרוצה לעזוב שתעזוב', אך הן לא יכולות, כי רק שם יש להן את התנאים המתאימים לאורח החיים שלהן".

יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן, סיכמה את הדיון ואמרה: "על הנציבות לראות כיצד היא מנגישה את שירותיה ודואגת לשוויון הזדמנויות, גם למי שלא יכול או אין לו כוח לפנות ולהתלונן. ייתכן שיש לשקול שינוי מדיניות בנושא הזה. הוועדה תעביר את עיקרי הדיון למשרד הכלכלה, שנציגיו הוזמנו, אבל לא נוכחים בדיון, למרות שברור שהם הכתובת העיקרית להסדרה, אכיפה ותיקון של האפליה הזו".