דו"ח של הנוער העובד והלומד: המודעות גדלה אבל משתלם לפגוע בזכויות

כמדי שנה ב-1 במאי, הסתדרות הנוער העובד והלומד פרסמה אתמול (ראשון) את הדו"ח השנתי המסכם את פעילותו של האיגוד המקצועי לילדים, נוער וצעירים. הדוח מסכם את אלפי הפניות שהגיעו מהעובדים הצעירים לארגון במהלך השנה ושופך אור על הענפים המנצלים ביותר. השנה הושבו לבני הנוער בישראל 2,4 מיליון שקל בעקבות תלונות שהגישו, עלייה של 9% לעומת השנה שעברה.

2016-05-02_201122

חניכי הנוער העובד והלומד בהפגנת ה-1 במאי (צילום: הנוער העובד והלומד)

כ-300 אלף בני נוער עובדים בישראל ועושים את צעדיהם הראשונים בעולם העבודה בשוק פרוץ. העובדים הצעירים, שחלק גדול מהם אינו מודע לזכויותיו חשופים פעמים רבות לפגיעה בזכויות ונחשבים למגזר מוחלש. "למרות שהמודעות גדלה בשורה תחתונה, לצערנו, משתלם לפגוע בזכויות", מסר יעקב אביד, רכז האיגוד המקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד. מהדו"ח עולה כי חמשת הענפים המנצלים ביותר הם מפלגות הציוניות (27%), מסעדות ובתי קפה (17%), אולמות אירועים וחברות הקייטרינג (14%), מזון מהיר (9%) וענף המסחר (9%). עיקר התלונות מגיעות גם השנה מתחום השכר: 44% מהפניות עסקו בתחום המשכורות, אח"כ תשלום פיצוי פיטורים וזכויות סוציאליות שונות (25%), תשלום החזרי נסיעות (14%) ורק אח"כ שעות עבודה ומנוחה, העסקה בימי התלמדות ונוספים.

עוד עולה מהדו"ח כי לצד העלייה בדיווח, ישנה ירידה משמעותית באכיפה. ירידה של 22% במספר ההתראות שניתנו ע"י משרד הכלכלה למעסיקים במסלול המנהלי (554 ב-2015 לעומת 430 ב-2014). לכך ניתן להוסיף ירידה של 57% במספר הקנסות שהוטלו במסלול הפלילי (28 ב-2015 לעומת 65 ב-2014).

יצוין שאלפי חניכי התנועה השתתפו אמש בהפגנת ה-1 במאי של ההסתדרות שנערכה בתלאביב. ההסתדרות מסר אתמול כי היא פותחת ב"שבוע זכויות עובדים" למען  הגברת המודעות לזכויות העובדים והגמלאים, ושיוקדש השנה לתנופת ההתאגדות ולמאבק בצורות העסקה פוגעניות.

בעצרת המרכזית שנערכה בתום ההפגנה בחצר בניין הוועד הפועל של ההסתדרות, התקיים טקס "אות ההתאגדות" במסגרתו ועדי עובדים ותיקים כמו ועד עובדי משרד הביטחון וועד מפעלי ים המלח, העניקו אותות לוועדים החדשים שקמו בשנה האחרונה, בהם ועד עובדי אמדוקס, המנופאים ועוד. ואלה העניקו בתורם את האות לוועדי הנוער והצעירים כמו ועד העובדים בדומינוס, ועד העובדים בפיצה האט ואחרים. אות מיוחד בעצרת ניתן על ידי יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לוועד בוחני הנהיגה, בראשות ברנרד גרוסמן. בוחני הנהיגה שובתים מזה שמונה שבועות, כמחאה על פרסום המכרז הממשלתי ע"י משרד התחבורה, אשר מטרתו להפריט את המבחנים ולהעביר את הבוחנים להעסקה כעובדי קבלן.

במקביל לשורת האירועים המתוכננים, חדר המצב והקו החם של ההסתדרות יפעלו במהלך השבוע הקרוב במתכונת מורחבת על מנת לתת מענה מקיף לכלל העובדים שירצו לקבל מידע על זכויותיהם במגוון נושאים, כמו: שעות עבודה, פיטורין, חופשה, התארגנות עובדים, דפוסי העסקה פוגעניים והרעה בתנאים, פנסיה, זכויות גמלאים וזכויות סוציאליות ועוד. הקו החם לפניות העובדים והגמלאים: 2383*